Sök

Snapsale-grundaren i bråk med Schibsted: "Är besviken och förvånad"

SchibstedSnapsale

T.h: Geir Engdahl, grundare av Snapsale.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Norska Snapsale gick i graven två år efter lansering. Nu anklagar grundaren Olav Djupvik sin investerare Schibsted för att spela fult.

Norska Snapsale var tidigt ute med att göra en helt mobilanpassad radannonstjänst – det vill säga en slags Blocket-kopia i appform.

Bolaget fick med mediejätten Schibsted som investerare och har sedan fortsatt att utveckla sin tjänst. Totalt satsade Schibsted närmare 12 miljoner kronor på bolaget.

Efter två investeringsrundor valde Schibsted att inte delta i en tredje runda. Efter att bolaget inte lyckats hitta nya investerare valde grundarna till slut att sälja hela bolaget till Schibsted.

Nu går de ut hårt mot mediejätten i tidningen Dagens Näringsliv.

“Jag är besviken och förvånad över Schibsteds cyniska inställning till entreprenörer”, säger Olav Djupvik, partner på Snapsale till tidningen.

Han hävdar att mediejätten, istället för att vidareutveckla och marknadsföra Snapsale, utnyttjade bolagets produktbas till sin befintliga portfölj. Det skulle i så fall ha brutit mot aktieägaravtalet parterna skrivit under på, enligt Olav Djupvik.

I ett långt pressmeddelande tillbakavisar Schibsted däremot grundarnas bild.

“Vi kan stå med rak rygg och gott samvete för det jobbet vi har gjort med att få bolaget att lyckas. Det här handlar om ett bolag och ett samarbete som tyvärr inte lyckades och om en teknik som trots goda intentioner, förhoppningar och stor arbetsinsats från alla parter, tyvärr inte var tillräckligt bra för att skapa en attraktiv och effektiv marknadsplats för användarna”, skriver bolagets koncernchef i Norge, Didrik Munch.

Schibsted äger bland annat radannonssajterna Blocket och Finn, samt är investerare i appen Schpock.

Läs mer