Sök

Annonssamarbete med Collector Bank

Få fler kunder med data – här är 4 frågor e-handlare bör ställa sig

Adam Jonsson, produktchef på Collector Bank.

Breakit

Breakit

För e-handlare räcker det inte bara att samla in data – vinnarna är de som agerar på den. Här visar experten hur du gör.

Vad är det som skiljer de riktigt framgångsrika e-handlarna från de som inte lyckas hela vägen fram? Många menar att det har med datainsamling och analys att göra – men idag räcker det bara en bit på vägen.

Det gäller att också förstå och agera på sin data, menar Adam Jonsson som är produktchef på Collector, som bland annat erbjuder betallösningar för e-handlare.

”Mycket av det arbete som hittills har gjorts är med hjälp av transaktionell data, det vill säga att man tittar på konvertering kopplat till en viss produkt. Hur går försäljningen under en viss dag eller hur mycket returer kommer in? Mindre resurser har lagts på data som är kopplad till kunderna, som ålder, geografisk plats och intressen. Den sortens data kan användas för segmentering och göra att du kan bli mer effektiv i din marknadsföring”, säger han.

Rikta erbjudanden rätt

Att veta mer om sina kunder gör inte bara att du kan skicka ett trevligt grattis-meddelande när kunden fyller år – utan också att du kan hamna betydligt mer rätt i riktade erbjudanden.

”Genom att en kund till exempel ofta köper leksaker tillägnat en viss ålder, kan man anta att kunden har ett barn i sin närhet som det görs inköp till framöver. Alltså kan man rikta rätt sorts produkter till kunden baserat på barnets ålder och uppväxt, och då vara mycket mer relevant i sin kommunikation”, säger Adam Jonsson.

Mer effektiv annonsering

En marknadsföringsåtgärd som kan effektiviseras med bättre användning av data är den annonsering ni gör som kommer upp i kundernas personliga flöde. Till exempel: era Facebook-annonser eller annonser som följer kunderna när de surfar på olika sajter.

Påfallande ofta blir sådan annonsering irrelevant, menar Adam Jonsson. Samma bok som kunden precis har köpt kan nästa dag komma upp i dennes flöde som en annons.

”Detta behöver branschen generellt bli bättre på, då kundupplevelsen ofta blir väldigt dålig och snarare irriterar kunden”, säger han och fortsätter:

”Har du datan från Google analytics kan du analysera och jämföra olika produkter. Hur fungerar annonstexterna och bilderna? Det kan ge en fingervisning om vad som görs rätt eller fel. Datan kan hjälpa dig att uppnå en större relevans."

Smart data är framtiden

Så vad kan du göra för att börja arbeta med smart data? En bra utgångspunkt är att ställa dig själv fyra frågor, menar Adam Jonsson:

  • Vad händer?
  • Varför händer det?
  • Vad kommer att hända?
  • Hur agerar jag på det som ska hända?


På så sätt kan du börja fundera över framtiden för din verksamhet och ta proaktiva beslut.

Collector strävar alltid efter att vara en viktig del i e-handlarnas kundresa:

”Vi hjälper till att slutföra köpet och tar över kundresan och kunddatan vid slutkundens utcheckning. Kunddatan tillhör dock inte oss, utan våra kunder. Vi vill stötta dem att analysera data som samlas in och att också använda den. I vissa betallösningar försvinner datan när betalningen genomförs, vilket förstås är förödande. Så är det inte hos oss”, avslutar Adam Jonsson.

Vill du bli bättre på att använda smart data? Ladda ner Collectors white paper. Det kan du göra här.

Det här är en sponsrad artikel från Collector Bank, en digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Här kan du läsa mer om Collectors kundvänliga Checkout för e-handel.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer