Efter Saabs konkurs – nu bygger Ellwee eldrivna fyrhjulingar i Trollhättan

Breakit - Efter Saabs konkurs – nu bygger Ellwee eldrivna fyrhjulingar i Trollhättan
Foto: Ellwee
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det svenska startup-bolaget Ellwee har tagit fram en eldriven fyrhjuling. Med kapital från hörlurssuccén Zound industries grundare i ryggen ska företaget nu charma världens turister och golfare.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

När Breakit träffar Ellwee-grundaren Mathias Lindmark, utanför huvudbyggnaden på startuphubben Innovatum i Trollhättan, berättar han att han är avundsjuk på de andra i Ellwee-teamet.

“De har tagit med sig alla fordon ner till Marbella för att testa dem på en golfbana där. Jag skulle hängt med egentligen men stannade hemma för att jobba. Det ångrar jag nu”, säger han medan vi skyndar genom regnet mot en av lokalerna där fyrhjulingarna byggs.

Vi slår oss ner i ett fikarum inne hos bolaget T-Engineering, ett Trollhätte-bolag som ägs av kinesiska Dongfeng och som hjälper Ellwee med teknikutveckling.

“Det här började egentligen med att min medgrundare Viggo (Hansson) började importera trehjuliga fordon från Kina och sålde dem till den svenska golfmarknaden. Det visade sig snabbt att dom var skit. Jag och Viggo sa till varandra att det borde gå att ta fram en mycket bättre produkt, och på den vägen är det”, berättar Mathias Lindmark.

Ellwee är ett så kallat multifordon, med fyra hjul och en elmotor. Tanken är att i princip vem som helst ska kunna köra en Ellwee, utan förkunskaper.  Bolaget ser en rad möjliga användningsområden.

"Golfvarianten av fordonet har tak, solceller, skärmar för navigering, vindskydd och, givetvis, ölhållare"

“Det kan handla om personer som inte orkar gå de där 500 meterna till affären, men som samtidigt inte känner att deras självbild än så länge är förenlig med att köra en permobil. Vi vill vara ett snyggare alternativ. Ett annat område som vi tror jättemycket på är turism, till exempel en upplevelsepark där besökarna kan åka runt mellan olika attraktioner”, säger Mathias Lindmark.

Marknaden har hittills sett positivt på produkten. Ellwee har fått in riskkapital från en grupp affärsänglar, däribland Zound industries grundare Konrad Bergström. Bolaget har också fått bidrag från Västra götalandsregionen och Vinnova samt lån från Almi Företagspartner.

Totalt har Ellwee tagit in 7,3 miljoner kronor i extern finansiering. Den första riktiga ordern kom i år när golfutrustningsjätten Range Servants återförsäljarnätverk beställde 35 fordon. De ska nu tillverkas och skickas över till USA.

“Golf är den marknad vi har valt att börja med. Idag fungerar det så att ett spelande sällskap har en gemensam golfbil som man parkerar ute på banan, och sedan går båda spelarna åt varsitt håll för att leta upp bollen. Det blir långt att gå och tar en massa tid. Med varsitt singelfordon löser man det och spelet snabbas upp. Det kan låta trivialt men det här är något som golfklubbarna verkligen skriker efter. De tjänar ju mer pengar ju snabbare spelet blir, eftersom man får plats med fler personer på banan under samma dag”, säger Mathias Lindmark, som påpekar att det i många länder inte ens är tillåtet att gå till fots på en golfbana.

Golfvarianten av fordonet har tak, solceller, skärmar för navigering, vindskydd och, givetvis, ölhållare.

Bolaget har anställda som tidigare jobbade på Volvo Powertrain, och anlitade i uppstartsfasen personer med bakgrund på konkursade Saab. Ellwee är således en produkt av den kompetens som finns i Trollhättans fordonskluster.

“Både jag och Viggo är från Stockholm, men vi har valt att göra det här i Trollhättan eftersom det finns så fantastisk fordonskompetens här, både bland de personer vi själva har kunnat rekrytera, men också hos T-Engineering som hjälper oss på ett väldigt förmånligt vis. Det har varit extremt lätt att komma i kontakt med alla här, eftersom vi har fått så bra hjälp av Innovatum”, säger Mathias Lindmark.

Hur kom ni i kontakt med Konrad Bergström på Zound industries?
"Vi har haft gemensamma bekanta i säkert tio år. Det gjorde att vi fick möjligheten att presentera caset för honom och uppenbarligen gillade han det. Nu när vi lanserar på allvar så kommer hans kompetens verkligen att komma extremt väl till pass. Han har grym koll på hur man bygger konsumentvarumärken”.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel