3 saker som får startups att tappa kunder – och hur ni kan göra i stället

Som snabbväxande företag är det inte lätt att hinna med allt. Ibland gör växtvärken att kunderna hamnar i kläm. Här är tre saker som kan få er att tappa affärer – och hur ni kan agera i stället.

Många startups känner igen förloppet: man drar igång företaget och alla gör allt. Sedan växer man förhoppningsvis, kunderna börjar komma in i snabb takt – och växtvärken är plötsligt ett faktum.

Det har entreprenörsprofilen Alexander Pärleros, delägare i startupen Pensionera, fått erfara den hårda vägen.

”Det kommer in nya kunder hela tiden och det ställer nya krav på oss som ska ta emot alla kundförfrågningar, säger han i filmen du kan se här ovan.

Risken är att växtvärken gör att man inte riktigt hinner med kunderna. I stället för att sätta en hållbar struktur försöker man släcka bränder.

”Många tänker kortsiktigt och fokuserar på vardagens problem, när man i stället skulle behöva höja blicken och fundera på morgondagens behov”, säger Magnus Segerdahl, affärsutvecklings- och strategichef på Telia.

Här listar han de vanligaste teknikfällorna som får startups att tappa kunder – och hur ni kan agera i stället.

1. Ni är svåra att få tag på

I ett tidigt startupskede söker många enkla lösningar, som att behålla sitt privata mobilabonnemang. När du är upptagen i till exempel ett möte blir du därför svår att nå”, säger Magnus Segerdahl.

Lösningen kan vara att koppla ditt mobilnummer till ett företagsnummer, med hjälp av en växellösning. En tydlig trend, menar Magnus Segerdahl, är att även mindre företag skaffar en sådan.

”Tidigare var det komplicerat att installera en växel, men nu krävs ingen hårdvara eller en person som håller koll på växeln – istället är det en flexibel lösning i molnet som styrs via mobilerna.”

2. Ni har en krånglig sajt

”Hur mycket som du i ett startupläge ska satsa på en sajt beror på hur mycket transaktioner som drivs via den. Helt klart är dock att en dålig och långsam sajt gör att du riskerar att tappa kunder", säger Magnus Segerdahl.

Är det en informativ sajt klarar du dig långt på enkla lösningar och det finns många bra tjänster i molnet att jobba med. Har du däremot en webbshop krävs rätt lösning från dag ett. Den ska gå att skala upp successivt, ha rätt serverlösning och bra säkerhet.

”Här kan ni ta hjälp av Telias personliga tekniker. Ska du exempelvis migrera från en fysisk server till molnet kan du leja bort det arbetet för att kunna fokusera på din kärnaffär”, säger Magnus Segerdahl.

3. Ni har för dålig infrastruktur

”Startups har ganska ofta dålig infrastruktur, vilket beror på att många har bråttom att komma igång. Det kan handla om att man har fel serverlösning, bristfälligt affärssystem eller underutvecklad lösning för lagring av data”, säger Magnus Segerdahl.

Att inte ha några rutiner när man jobbar med kunder kan förstås generera missnöje. I förlängningen kan ni tappa potentiella kundrelationer.

”Mitt råd är att från början tänka steget längre, även som litet företag. Vårt koncept med personlig rådgivare och personlig tekniker hjälper till med att tänka på framtid och skalbarhet”, avslutar Magnus Segerdahl.

Det här är en sponsrad artikel från Telia, den nya generationens telekombolag. Den nya tjänsten Din personliga tekniker ger företag en person som hjälper till med allt från hårdvara till appar och program – på telefon, mejl eller genom fjärrstyrning av din dator. Det är gratis för Telias kunder – och gäller problemet produkter från andra företag betalar du ett fast arvode som bestäms i förväg. Läs mer om tjänsten här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Advertisement
Läs fler artiklar
LÄS MER