Sök

Att marknadsföra en app i den riktiga världen – här är min strategi

Viggos startupresa

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Hur marknadsför man en app ute i den riktiga världen? I den fjärde delen av "Viggos startupresa" berättar Viggo Cavling om sina knep – som bland annat involverar barnarbete.

Här kan du läsa första, andra och tredje delen av Viggos Startupresa - en artikelserie där Breakits krönikör skriver om sitt eget startupäventyr.  

Jag har nu börjat med Magiska Platsers IRL-marknadsföring. Till min hjälp har jag 10.000 flyers och lika många klistermärken. De senare finns i två varianter, M-loggan och budskapet: här är en magisk plats. Att dela ut flyers och grejer på stan är oerhört utmanande när det är kallt och blåser drivis. Trots att jag vet detta gjorde mitt team (jag, min kollega Jonas Desai och min son Ib, 9 år) ett tappert försök i lördags på kajen utanför Startupday i Finnboda. Vi samarbetar med Explorers seglarvatten och lyckades faktiskt trycka ut 300 flaskor vatten plus vår logga under lunchen i lördags. Men det var helvetets kallt och min dröm om att implementera ballonger i marknadsföringen förblev en dröm.

Jag tycker det är kul att sätta upp klistermärken överallt där jag går, men jag märker att krogarna jag besöker inte är lika roade. Ju senare på kvällen, desto mer orädd blir jag i mitt klistrande och nästa morgon har jag ångest. Att dela ut flyers till alla jag träffar är också ett segt jobb. Men om inte jag gör det, vem ska då göra det?

Magiska Platsers viktigaste säljyta när solen väl börjar skina är Gamla stan, området mellan Stortorget och Stockholms slott. Här kommer jag, Jonas och mina barn att dela ut flyers och ballonger hela sommaren. Planen var att dela ut en massa flyers redan under påsken, men vädergudarna ville annat. Magiska Platser är en extremt väderkänslig produkt. Jag jobbar med Selfiejobs som jag är delägare i. De hjälper mig att hitta gymnasister som ska dela ut flyers. Lönen är 80 kronor i timmen plus 20 kronor per nedladdning. Mina barn får 40 kronor i timmen när de arbetar som kolportörer och 10 kronor per nedladdning. De är 10 och 7 år så vi får se hur länge de orkar att hålla på. Mitt mål är att jag ska dela ut flyers alla varma dagar från juni till september. Sök gärna sommarjobb här.

Vi har gjort vår säljplan utifrån Stockholms populäraste turistmål. Stockholms slott har 1,5 miljoner besökare och de har ingen audioguide inne på slottet. Vi har den absolut bästa guiden, för det finns ingen bättre expert än Dick Harrison. Det var han som lärde Daniel Westling allt han kan om svensk historia. Andra viktiga platser för oss är Djurgården. Jag vill att vi alltid står utanför Vasamuseet, Skansen, Abba-museet och Vikingautställningen och delar ut flyers. Vi har gjort undersökningar utanför dessa platser och då fanns det en betalvilja. Jag lärde mig också att personen som delar ut flyers och säljer är helt avgörande. Du vill köpa av en person du gillar. Min kanske viktigaste insikt i vår digitala tid.

Finns det en gratisversion av Magiska Platser? Nej och ja, vi har byggt en kopia på Vasamuseets audioguide på en hemsida bakom vår vanliga hemsida. Där har vi lagt in några platser. Tanken är att erbjuda den till partners som resebolag och hotell, men annars tror jag på att hålla fanan högt och ta betalt direkt i App Store. Tittar man på vår film så fattar kunderna vad de får. En blåsig dag är vi iskalla, men en varm sommardag är vi appen som förvandlar din tråkiga promenadtur i Stockholm till en oförglömligt äventyr. Vår stad är så rik på berättelser och magi.

Magiska Platser har ingen stor PR-plan. Jag tror inte det går att styra media. Min strategi är att vara ärlig och rolig. Jag vet att jag, en svensk man som snart ska fylla 50, inte är det sexigaste som finns. En gång i tiden var jag ung och lika hipp som Daniel Redgert. Det viktigaste är att inte förställa sig.

Trägen vinner inte alltid, men det finns ingen bättre väg.

Läs mer