Sök

Awesome Group byter namn till Ngager – släpper träningsapp för ledarskap

Ngager

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Awesomegroup byter namn till Ngager och lanserar nu sin storsatsning på ett "Runkeeper för jobbet". Hittills har 20 miljoner kronor investerats i satsningen - och mer ska det bli.

Ngager kan i ett nötskal kan beskrivas som ett “Runkeeper för jobbet”. En av plattformens nyckelbeståndsdelar är en app där organisationskonsulter eller chefer kan lägga in konkreta utmaningar till medarbetare –exempelvis att träna olika delar av ledarskapet, reflektera och få feedback från andra. Liksom i många populära träningsappar kan belöningarna handla om virtuella emblem eller möjligheten att klättra på en topplista.

Plattformen – som framför allt tar sikte på ledarskapsutveckling – kan också användas som ett internt samarbetsverktyg och för att skicka ut quiz och olika typer av medarbetarenkäter.

En av tankarna bakom tjänsten: vi har blivit allt mer beroende av snabb feedback.

“Vi lyfter våra telefoner 237 gånger om dagen och upplever att vi blir bekräftade i vår sociala sfären, men på jobbet blir det lite tyst”, säger Ngager-delägaren och vice vd:n Jonas Hammarberg, som vid sidan av arbetet med Ngager arbetar som organisationskonsult, författare och föreläsare.

Han beskriver Ngager som ett kostnadseffektivt komplement till att ta in organisationskonsulter.

“Konsulter driver höga kostnader och är inte skalbara i tillräcklig grad ut i organisationen”, konstaterar Jonas Hammarberg.

Bland bolagets delägare finns också den rutinerade föreläsaren och organisationskonsulten Christer Olsson och Henrik Engberg, VD, som tillsammans med Jonas Hammarberg pumpat in runt 20 miljoner kronor i utvecklandet av plattformen.

“Det är mycket pengar, samtidigt har det arbetat ett antal huvuden med det här under snart fyra års tid. Dessutom är det en komplex produkt som ska passa för många olika ändamål, inte bara en app för ett enskilt syfte”, säger bolagets vd Henrik Engberg.

Nu fyller bolaget på kassan med ytterligare några miljoner – det exakta beloppet vill Ngager inte avslöja – från statliga Almi invest och hudvårdsbolaget HBS Sweden. Det senare bolaget är en av Ngagers befintliga kunder.

Med detta tar Ngager in första delen av en emission på totalt 20 miljoner kronor.

Hittills används tjänsten av främst svenska företag, däribland Klarna och Swedbank. Under 2016 omsatte bolaget 9 miljoner kronor med ett resultat på 180.000 kronor. Under de två första månaderna i år landade omsättningen på 2,7 miljoner med ett resultat på knappt en halv miljon. 

Pengarna som nu investeras kommer bland annat användas för såväl marknadsföring som att börja bygga upp en organisation som kan stötta den fortsatta expansionen.

“Vi har en stark tillströmning av prospekt och märker ett ökat intresse för plattformen, också från större företag. För oss har det lett till en sund stress att förbereda oss med tillräckliga resurser”, säger Henrik Engberg. 

Läs mer