Så köpte Microsoft personalens lojalitet efter Notch sorti

Breakit - Så köpte Microsoft personalens lojalitet efter Notch sorti
FOTO: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Nya bokuppgifter sätter 18-miljardersaffären i nytt ljus.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Jens Bergensten, chefsutvecklare för megasuccén Minecraft, trodde först att det var ett skämt. Han hade precis fått veta från spelbolaget Mojangs vd Carl Manneh att bolaget skulle säljas - till Microsoft av alla bolag.

Jens Bergensten hade svårt att ta in informationen och krävde att få prata direkt med Minecrafts grundare Markus ”Notch” Persson för att försäkra sig om att det här verkligen var sant. Inte något slags practical joke från ”Notch”.

Samtalet med ”Notch” blev lugnt även om Jens Bergensten fick det dramatiska beskedet från Mojang-vdn bekräftat. De diskuterade hur reaktionerna skulle bli från Minecraft-spelarna och ”Notch” konstaterade att det fanns en klar risk att folk skulle tycka att han gjorde en ”sellout”.

Det är i journalisterna Daniel Goldberg och Linus Larssons nya upplaga av deras bok om Minecraft (kommer ut den 16:e juni) som episoden berättas.

I boken, som techsajten Wired publicerar ett utdrag ifrån här, avslöjas också hur jätten Microsofts strategi för att hålla kvar personalen även efter att de tagit över. Strategin kan sammanfattas i ett ord - pengar. Samtliga anställda erbjöds en bonus på 2 miljoner kronor var förutsatt att de stannade kvar minst sex månader. Dessutom garanterades samtliga i personalen två årslöner ifall Microsoft fick för sig att stänga ned Mojangs kontor på Södermalm i Stockholm.

Men trots de relativt frikostiga ersättningarna fanns redan innan försäljningen ett gryende missnöje bland personalen kring hur miljardinkomsterna från supersuccén Minecraft fördelades ut, enligt boken.

”Ledningen hade varit riktigt duktiga på att hålla nere lönerna. Istället fick vi höra att Mojang var ett bra ställe att jobba på, att vi fick fria resor till the Game Developers Conference (en av världens största konferenser för spelutvecklare) och julbonus”, säger en av de anställda som intervjuas i boken.

Onekligen fanns det en hel del pengar att ta av. Under 2013 omsatte Mojang AB över 2 miljarder kronor och gjorde en vinst på 821 miljoner kronor. Fast samtidigt så var det i praktiken Markus ”Notch” Persson som själv skapat merparten av värdena genom att utveckla spelet. 

Men alla i personalen var alltså inte helt nöjda med sin ekonomiska sits och beskedet att Microsoft gjorde inte saken bättre. Flera av dem kände sig svikna av ”Notch” som nu sålde bolaget för osannolika 18 miljarder kronor. Nästa kalldusch blev beskedet att ”Notch” och de två andra grundarna Jakob Porsér och vd:n Carl Manneh skulle lämna skutan. I boken beskrivs den händelsen som högst anmärkningsvärd då det i den här typen av stora uppköp är i det närmaste standard att grundarna stannar kvar i bolaget.

Författarna tolkar händelsen som om att ”Notch” redan från början satt upp detta som ett krav i förhandlingarna med Microsoft.

”Att lämna över hela kontrollen av företaget till någon annan verkade för Markus inte vara en sidoeffekt av affären utan hela poängen”, skriver Daniel Goldberg och Linus Larsson i boken.

Den sjätte november 2014 upphör Mojang som fristående bolag och går in i Microsoft-koncernen. Dagen efter gjorde ”Notch” sin sista arbetsdag på Mojang. Det var sannolikt en dag med högst blandade känslor för honom och enligt författarna lämnade han kontoret utan att säga hejdå till sina medarbetare.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel