Breakit - Hollywood-stjärnan blev miljardär – genom att sälja blöjor på nätet
JD Lasica/Flickr

Hollywood-stjärnan blev miljardär – genom att sälja blöjor på nätet

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
06 jun 2015, kl 09:02

Superhjälte på bioduken – men superentreprenör till vardags. Möt Jessica Alba – Hollywood-stjärnan som byggt ett "billion dollar company" vid sidan av skådespeleriet.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
06 jun 2015, kl 09:02

Jessica Alba blev både rik och känd av att vara med i kassaklirrande Hollywood-rullar som Sin City och Fantastic Four. Men de riktigt stora pengarna i hennes liv kommer inte från skådespelaryrket – utan från hennes numera miljardvärderade e-handelssajt The Honest Company. 

The Honest Company, som grundades av henne och tre till, är ett e-handelsbolag som säljer miljövänliga hushållsprodukter i form av blöjor, servetter och rengöringsmedel. Säkra, ekologiska, icke-kemikaliska produkter.

Idén till sajten föddes i samband med att Jessica Alba väntade sitt första barn tillsammans med maken och filmproducenten Cash Warren. Hennes mamma påminde då sin dotter om att hon måste tvätta de kläder som barnet får i present – så att barnet inte råkar ut för samma allergiattacker som hon själv drabbades av som barn.

Tipset blev en tankeställare och Jessica Alba började kort därefter leta efter helt miljövänliga barnprodukter på nätet.

Utbudet var skralt. 

”Jag kände inte att produkterna mötte mitt behov som mamma. Jag ville ha vacker design precis som alla andra. Men det ska inte behöva vara premium-priser för det, och det ska, så klart, vara säkert”, säger hon till Forbes.

Hon beslutade sig därför för att göra något åt saken. Tillsammans med Christopher Gavigan, som då arbetade med välgörenhetsorganisationen ”Healthy Child Healthy World", registrerade hon en domän och började planera konceptet. Därefter hoppade it-entreprenörerna Brian Lee och Sean Kane på tåget.

När The Honest Company drog igång sin försäljningen 2012 omsatte bolaget direkt 10 miljoner dollar. Den siffran ökade i fjol till 150 miljoner dollar – och förväntas i år stiga med ytterligare 100 miljoner.

I dagsläget kommer 75 procent av intäkterna från försäljning via sajten och majoriteten av dessa pengar kommer i form av månadsprenumerationer på miljövänliga blöjor och våtservetter.

Framgångarna, i kombination med bolagets stjärnglans, har de senaste åren även väckt riskkapitalbolagens intresse. Redan samma år som sajten lanserades pumpade General Catalyst och och Lightspeed Ventures in 27 miljoner dollar i startupen. Därefter har det rullat in ytterligare 95 miljoner dollar från en handfull investerare.

Bolaget har idag en miljardvärdering i dollar och det viskas redan om en börsintroduktion.

Jessica Alba, som idag äger mellan 15 och 20 procent av bolaget, uppges numera sitta på en förmögenhet värderad till 200 miljoner dollar – en siffra som gör att hon är på väg att ta en plats på listan över USA:s rikaste ”self made women”.

På den topp 50-listan finns sedan tidigare bara fyra ”kändisnamn”: Oprah, Madonna, Beyonce och "Judge Judy".

Jessica Alba är däremot den enda av dessa som byggt upp sin förmögenhet vid sidan av det hon gjort sig känd för, det vill säga skådespelaryrket.

Stjärnans nya entreprenörsliv har dock gjort att filmkarriären blivit lidande. Jessica Alba gör fortfarande filmer idag – men numera handlar det sällan om några större insatser. Åtminstone inte tidsmässig.

”Jag lade ner tio dagar i november och tio dagar i januari på det, och då fick jag vara med i två roliga actionfilmer."

MISSA INTE: Jessica Albas 5 hetaste startup-tips!

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel