Kan vi bli lugnare genom att bära mindfulness-kläder? Företaget Bsaka tror det

Breakit - Kan vi bli lugnare genom att bära mindfulness-kläder? Företaget Bsaka tror det

Grundarteamet bakom Bsaka. Från vänster: Henrik Moricz, Sandra Ny, Matilda Waldner, Kicki Hallberg. Foto: Hampus Öberg

Gustaf Rosensköld

Reporter

Mindfulness är en stekhet trend. Hur skulle det se ut om man försökte göra kläder som speglade den filosofin? Det har ett svenskt startupföretag försökt ta reda på.

Hajpen kring mindfulness-inriktade produkter och tjänster har under senare år exploderat. Så sent som för en dryg vecka sedan stod det till exempel klart att Spotify-chefen Robert Lamvik lämnar det svenska musikstreamingbolaget för ett jobb som tillväxtchef på amerikanska meditationsappen Headspace.

Nu vill en ny svensk startup rida på mindfulness-vågen – genom ekologiska kläder.

“Vi vill översätta mindfulnesstrenden till ett nytt språk”, förklarar Bsaka-medgrundaren Matilda Waldner, som också är vd i bolaget.

Hon och de andra medgrundarna, som beskriver Bsaka som ett livsstilsmärke, såg en marknad som kryllade av självhjälpsböcker och appar – och ville prova ett annat grepp.

“Vi ville inte göra något yoga- eller detox-orienterat – eller någon ny mindfulnessapp, utan sökte snarare en subtil påminnelse i vardagen som finns med hela tiden.”

Så hur “soul-boostar” man egentligen sina kunder med hjälp av kläder?

I Bsakas fall handlar det om detaljer, berättar Matilda Waldner.

“På våra tvättrådslappar finns citat inspirerade av österländsk filosofi. På huvudlapparna står till exempel 'to a creator of miracles' för att påminna om potentialen inom en när vardagen runt omkring är stressig”, säger hon.

På längre sikt hoppas startupen kunna öppna en fysisk butik och sälja också annat än kläder. Sedan i vintras finns en webbshop där Bsaka säljer sin första produkt, en ekologisk topp – och nästa vecka drar bolaget igång en Kickstarterkampanj, som de hoppas ska leda till att också ett ekologiskt sidenlinne tar plats i sortimentet.

“För oss är crowdfundingkampanjen också ett sätt att bygga varumärkeskännedom och få kundfeedback”, säger Matilda Waldner.

Själv är hon inne på sista terminen på Handelshögskolan, en utbildningsbakgrund som gjort att hon ofta kommit i kontakt med ett techtungt – och mansdominerat – entreprenörslandskap.

“Tech leder samhället framåt, men det finns andra startups. Och vi behöver lyfta andra exempel för att få fler, speciellt kvinnor, att våga satsa på sina drömmar genom entreprenörskap”, säger Matilda Waldner.

Just det hon själv nu hoppas göra.

“Sedan vi startade har jag stött på många kursare och bekanta som blivit inspirerade och också velat göra något kreativt – och som kanske insett att det inte var så festligt att stå på en bank.”

Bsaka grundades 2016 av Matilda Waldner, Henrik Moricz, Sandra Ny, Kicki Hallberg.

Läs fler artiklar
LÄS MER