Hollands största startup är i stan för att ruska om betalsystemet

Breakit - Hollands största startup är i stan för att ruska om betalsystemet
På bilden: Jussi Lindberg. FOTO: Olle Aronsson
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Hört talas om Adyen? Om inte: Det är ett techbolag som värderas till 12 miljarder kronor och som nu vill röra om i grytan i den svenska betalindustrin.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

“Vi ska bli världens första heltäckande globala betallösning och inlösare. Det innebär att alla betalningar som sker via oss ska vara snabbare, billigare och säkrare än det som finns i dag”, säger Jussi Lindberg, ansvarig för affärsutveckling på Adyen i Norden och Baltikum

Det nederländska betalbolaget, som i december tog in in 2,1 miljarder kronor i riskkapital till en värdering på 12,6 miljarder, har bland annat svenska storföretag som SAS och Spotify som kunder.

Sedan starten 2006 har bolaget också lyckats locka till sig bland andra amerikanska techjättar som Airbnb och Facebook, som använder Adyens tjänster för att kunna ta emot kortbetalningar i 185 olika valutor.

Att Adyen ändå är okänt för många har sin förklaring. Bolaget har till skillnad från till exempel Klarna och Paypal valt en modell där den egna loggan inte syns vid betalning.

“Det är en del av vår pitch mot kunden. Det är kundens varumärke som ska synas, inte vårt. När du betalar din Spotify-prenumeration ska det inte dyka upp en Adyen-logotyp”, säger Jussi Lindberg.

Till skillnad från de flesta företag som hanterar e-handelsbetalningar har Adyen också en egen inlösenverksamhet. Inlösen är den process som måste till för att en korttransaktion ska godkännas och verksamheten har historiskt sett kontrollerats av storbanker.

Enligt Jussi Lindberg är dagens system krångligt eftersom inlösare i olika länder är dåligt samordnade. Det kan göra att det tar lång tid att få igenom en betalning.

“Eftersom vi finns i både Europa och USA kan vi hantera hela processen om en kund i Sverige köper något från en amerikansk e-handel. Nu arbetar vi febrilt med att få in Asien också”, säger han.

Adyens Sverige-kontor i Stockholm öppnade 2013 och har än så länge bara tre anställda.

“Vi ska anställda fler. Det kan bli en eller tio, beroende på om det är rätt personer. Vi söker förstås alltid utvecklare till vårt huvudkontor i Amsterdam. Här i Sverige söker vi duktiga account managers som kan ta hand om kunderna”, säger Jussi Lindberg.

Adyen har inte gått ut med omsättning och resultat för fjolåret. Enligt en prognos som ledningen gick ut med under 2014 skulle bolaget omsätta motsvarande 1,3 miljarder under det helåret - en fördubbling jämfört med föregående år.

Läs fler artiklar
LÄS MER