Sök

Annonssamarbete med Telenor Företag

Så samarbetar ni bäst i molnet – 7 vassa tips från experten

Christian Strömlid tipsar om hur ni samarbetar mer effektivt i molnet.

Breakit

Breakit

Trots att startups är mer digitala än de flesta jobbar många ändå inte fullt ut i molnet. Här är sju tips som hjälper er att komma igång – och samarbeta bättre med digitala verktyg.

Som du säkert redan upptäckt finns det flera fördelar med att arbeta med verktyg i molnet. Det gäller särskilt för startups som kan ha medarbetare på olika platser och som behöver kunna dela material med varandra. I ett snabbrörligt företag är det också skönt att slippa omständliga installationer av programvara – och att enkelt kunna byta lösning när nya behov uppstår.

Samtidigt finns det många företag som inte använder digital teknik fullt ut. Det kan vara företagskultur eller brist på strategi och mål som sätter käppar i hjulet, menar Christian Strömlid, marknadschef på Telenor Företag. Här ger han sju tips om hur ni som team enkelt kan komma igång.

1. Kartlägg nuläget

Hur jobbar ni i dag, och med vilka digitala verktyg? En avstämning i teamet kan snabbt avslöja områden där ni kan effektivisera.

”Det handlar inte bara om teknik. Allt finns redan tillgängligt, nu gäller det bara att bestämma er för vilken nytta ni vill att tekniken ska kunna erbjuda. Det finns alltid områden som äter alldeles för mycket tid i onödan”, säger Christian Strömlid.

2. Sätt upp tydliga mål

Det kan låta som överkurs för en mindre startup att ta fram relevanta och kvantifierbara mål. Men det hjälper er att se vad ni behöver göra.

”Vilka mål ni landar i beror på vilken problemformulering ni landar i. Ett mål kan till exempel vara att få ner en hög sjukfrånvaro ifall ni märker att anställda drabbas av utmattning med allt pendlande och den stress som det för med sig. Delar ni allt i molnet kan ni vara mer flexibla eftersom ni är tillgängliga på egna villkor.”

3. Engagera medarbetarna

Att börja jobba med nya digitala verktyg kräver förändrade beteenden – vilket kan vara svårt. Nyckeln är att involvera alla, men också att som ledare leva som man lär.

”Medarbetare gör som ledningen gör, och att prata om flexibilitet har ingen effekt om man samtidigt tittar snett på någon som hämtar på dagis klockan 15”, säger Christian Strömlid.

4. Utse en ansvarig

De flesta digitala verktyg är enkla att komma igång med och kräver inga djupa tekniska kunskaper. Men det är ändå bra att involvera en IT-kunnig person tidigt, som är ansvarig för uppdateringar, eventuella utbildningar, tekniskt strul och lösenord.

”Det kan vara bra att ha en person som inte bara ansvarar för IT och system, utan även någon som ansvarar för att man hela tiden har en effektiv digital arbetsmiljö.”

5. Stäm av över video eller chat

En klassiker: men fysiska möten är fortfarande ett gissel för många företag – även för moderna startups. Inte bara har de en tendens att dra ut på tiden vilket kostar företaget pengar, samma ämne hade kunnat avhandlas på distans.

”Ett tips är att i stället ha särskilda tider då ni stämmer av arbetet över video eller chat. Det reducerar både tidsåtgång, stressnivå och miljöpåverkan”, säger Christian Strömlid.

6. Våga jobba där det passar er bäst

Öppna upp för att alla i teamet kan arbeta där det passar dem bäst, samtidigt som de är uppkopplade mot sitt arbetsteam med ett digitalt verktyg. Fördelarna är flera för både startupgrundare och anställda: 

”Jobbet går fortare framåt eftersom man oftast får snabbare beslutsvägar och det blir ett smidigare och effektivare samarbete och kunskapsutbyte mellan kollegor."

7. Utvärdera och testa

Låt löpande dina medarbetare agera testpiloter istället för att tvingande trycka ut ett nytt verktyg eller en ny lösning.

”Att köpa molntjänster innebär inte några större fasta investeringar i infrastruktur, så det går bra att låta projekt eller medarbetare testa olika verktyg för att kunna utvärdera”, avslutar Christian Strömlid.

Läs mer: 3 sätt att samarbeta effektivt – ladda ner guide 

Det här är en sponsrad artikel från Telenor Företag. Våra digitala rådgivare hjälper dig att kartlägga, analysera och rekommendera rätt produkter och tjänster för att jobba i molnet – och visar hur du använder dem för att jobba så effektivt som möjligt. Läs mer här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer