Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonsjätten Googles nya drag: gör egen adblocker för andras annonser

Artikel bild
Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/TT

Nu vill Google rensa internet på annonsformaten vi hatar.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Google är ett av världens absolut största bolag, med annonser som den stora kassakon. Under 2015 drog bolaget in uppskattningsvis över 4 miljarder kronor bara på sökannonser i Sverige. Under 2016 skapade annonsaffären intäkter på över 500 miljarder kronor globalt.

Nu tycks det som att annonsjätten inte vill unna andra bolag att tjäna pengar på samma vis. Enligt källor till Wall Street Journal har bolaget börjat fila på en egen adblocker, en digital annonsblockerare, till sin webbläsare Chrome.

Annonsblockerare har blivit omåttligt populärt bland internetanvändare och ett allt större problem för reklamfinansierade produkter. Tjänsterna sorterar nämligen bort reklam så att den inte visas för användaren.

Varför Google, som blivit så framgångsrikt på reklamintäkter, funderar på detta kan verka som ett riktigt enigma. Men sannolikt handlar det om att acceptera ett konsumentbeteende samtidigt som man vill släppa igenom sina egna annonser.

Googles tanke är, enligt WSJ:s källor, inte att filtrera bort precis varenda annons utan bara de former som organisationen Coalition for better ads bedömer som dåliga för användarupplevelsen. Det handlar exempelvis om video med ljud som spelas upp automatiskt när användaren går in på en sida eller annonser som tar över hela sidor.

Det ironiska i sammanhanget är att Google själva erbjuder den förstnämnda typen av annonser på Youtube.

Gissningsvis kommer inte sajten att inkluderas i det planerade adblock-tillägget.

Läs mer