Breakit - Startade byrå i Silicon Valley – nu vill hon hjälpa svenska startups nå nya höjder
Jenny Sagström. Pressbild.

Startade byrå i Silicon Valley – nu vill hon hjälpa svenska startups nå nya höjder

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
20 apr 2017, kl 12:46

Jenny Sagström driver den San Fransisco-baserade marknadsföringsbyrån Sköna. Nu tar bolaget, som nischat in sig på techbolag och startups, klivet in på den svenska marknaden.
“Vi vill hjälpa europeiska bolag att nå samma tillväxtkurvor som vi är vana vid att se här i Silicon valley”, säger hon.

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
20 apr 2017, kl 12:46

Marknadsföringsbyrån Sköna har sedan starten i början av 2000-talet arbetat med en rad storbolag, exempelvis Vmware och Apigee.

“Sedan 2005 har vi fokuserat hundra procent på high tech-bolag, och mycket inom startupvärlden”, berättar den svenska grundaren Jenny Sagström.

Sköna ägnar sig åt business to business-marknadsföring, ofta med fokus på datadrivna lösningar. Bolaget, som i dagsläget har 16 anställda, omsätter årligen motsvarande 27 miljoner kronor.

Nu väntar etablering av ett Stockholmskontor. Senare vill man finnas också på ytterligare platser i Europa.

“Vi vill hjälpa europeiska bolag att nå samma tillväxtkurvor som vi är vana vid att se här i Silicon valley. Dessutom ser vi ett intresse bland europeiska företag att även nå ut till den väsentligt större amerikanska marknaden”, säger Jenny Sagström.

“Svenska bolag bygger otroligt bra produkter och tjänster, men jag uppfattar amerikanska företag som mer effektiva när det gäller marknadsföring.”

På andra sidan Atlanten finns ett större fokus på att effektivt bygga stora kundvolymer, menar Jenny Sagström. Inte minst med hjälp av automatiserade marknadsföringslösningar.

Ett tänk hon nu vill ta med till Sverige.

“Min känsla är att man i Sverige lägger fokus på antalet kunder som en startup redan har rott i land. Men som vi ser det är leads (potentiella kunder, reds. anm.) minst lika viktigt för tillväxten. Dina leads är ett kvitto för att det finns ett marknadsintresse för din produkt. Med det kvittot kan du gå till investerare och få kapital till fortsatt expansion och tillväxt”, säger Jenny Sagström.

Sköna advertising grundades 2003 av Jenny Sagström och Scott Springer.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel