Sök

Qliro-chefen nöjd med kvartalet – men ingen lönsamhet i sikte

QliroMarcus Lindqvist

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Qliros lansering av Financial Services i Norge är fullt genomförd inom kort, meddelar vd:n Marcus Lindqvist.

E-handelsbolaget Qliro rapporterade under dagen en något minskad omsättning under det första kvartalet 2017, samtidigt som förlusten minskade.

Vd Marcus Lindqvist säger vid bolagets rapportpresentation att han är glad över bolagets utveckling sedan de finansiella målen presenterades, och noterar att bruttoresultatet för e-handelsegmentet under kvartalet ökade med 15 procent till 162 miljoner kronor.

Koncernens bruttomarginal ökade till 19,2 procent (15,5) under kvartalet, vilket enligt bolaget främst var hänförligt till Nelly respektive Qliro Financial Services. 

Gymgrossisten tappade intäkter på grund av en lägre försäljning av proteinpulver, vilket av vd:n beskrivs som en mogen marknad med sjunkande volymer. Samtidigt expanderade segmentet inom tillväxtområden som Bodystore, som fokuserar på hälsomat, vilket växte med 21 procent.

För Lekmer sjönk försäljningen i Sverige, vilket delvis uppvägdes av en ökad försäljning i Norge, Danmark och Finland. Verksamheten är fortsatt olönsam och bolaget fortsätter att utvärdera alternativ.

De pågående åtgärderna för Lekmer kommer enligt vd:n ha störst effekt under högsäsongen med större volymer i det fjärde kvartalet med anledning av de relativt höga fasta kostnaderna.

"Långsiktigt är vårat fokus fortsatt att vi ska förbättra verksamheten och söka partnerskap där man kan dra nytta av konsolideringen i branschen", säger Marcus Lindqvist.

Partnerskap kan vara kopplat till den logistiska sidan eller till andra e-handelsaktörer, exemplifierar han.

Gällande finansiella tjänster säger Marcus Lindqvist att man har som mål att 50 procent av volymen ska vara externa handlare och att bolaget är försäkrade om att målet kommer att uppnås.

Samtidigt berättar han att lanseringen av betaltjänsten i Norge är i full gång och väntas vara färdig inom de närmsta veckorna. Detta kommer även att påverka lönsamheten för segmentet i år, vilket är i linje med planen.  

Gällande Nelly har initiativet för ökad lönsamhet som påbörjades för ett år sedan resulterat i lägre kostnader kopplade till marknadsföring och försäljning. Det finns enligt Marcus Lindqvist mer utrymme att förbättra lönsamheten, men då fokus nu vänds åt att öka tillväxten bör man inte se allt för stora effekter, uppger han.

Läs mer