Ocast vill förändra hur vi köper annonser – nu investerar Klarna-topparna på Wellstreet

Breakit - Ocast vill förändra hur vi köper annonser – nu investerar Klarna-topparna på Wellstreet

Teamet bakom Ocast.

Jonas de Lange

Reporter

Den tidigare Klarna-toppen Mikael Wintzells riskkapitalbolag Wellstreet satsar 2 miljoner kronor på Ocasts annonsplattform.
“Vi har på kort tid fått med de flesta tunga nordiska kunderna på tåget", säger bolagets vd Mike Radoor.

Startupbolaget – tillika Breakits kontorsgranne – Ocast har skapat ett annonsverktyg för publicister och influencers. Tanken är att låta medier presentera sina annonserbjudanden till potentiella annonsörer på en samlad plats istället för skicka individuella erbjudanden.

“Folk sitter fortfarande och mejlar varandra och frågar: ‘Hur många läsare har ni, vad har ni för målgrupp?’ och så vidare. Det blir långa mejlslingor vilket inte alls är effektivt. Vi automatiserar redan delar av den här processen, och vi kommer att lansera mer funktionalitet framöver för att förenkla kundernas vardag”, säger Eric Gisaeus, grundare till Ocast.

Transparens: Eric Gisaeus är även delägare i Breakit, genom bolaget Hypervalley AB.

Nu tar Ocast in riskkapitalbolaget Wellstreet som delägare i en kapitalrunda på 2 miljoner kronor.

Wellstreet, som den senaste tiden gjort en rad investeringar i startups, har grundats av Klarnas tidigare kommersiella chef Mikael Wintzell och e-handelsprofilen Sïmon Saneback.

“Vi valde dem utifrån vår tidigare erfarenhet av att ta in kapital. Antingen kan man sikta på att bara få in pengar eller få in någon som har kunskap. Wellstreet har hela paketet. De har väldigt stor erfarenhet av att skala B2B-produkter (företagstjänster reds. anm.), de har ett fantastiskt team och självklart kapitalet”, säger Mike Radoor, vd på Ocast.

Mike Radoor har tidigare varit med och startat den danska e-handlaren Miinto. Förra året omsatte e-handelsbolaget över 300 miljoner kronor. Miinto finns idag i Norden och Holland.

Med Ocast har Mike Radoor globala ambitioner och nu väntar en större expansion.

“Vi har bra tillväxt i Norden och har redan flera kunder i Holland så det är en marknad vi fokuserar på. Sedan tittar vi även på England och Finland. Det är det som är så vackert med B2B-tjänster. Det behövs inte mycket mer än lite resor och bra personal. Vi har till exempel kunder i Sydamerika redan”, säger han.

Bolaget, som grundades 2016, finns idag i åtta länder och har kunder som mediejättarna Schibsted, Bonnier, Aller (Sverige, Norge), Berlingske Media (Danmark) och Russ Media (Österrike). 

“Vi har på kort tid fått med de flesta tunga nordiska kunderna på tåget", säger Mike Radoor.

Ocast har idag sex anställda och räknar med en omsättning på 7 miljoner kronor 2017.

Läs fler artiklar
LÄS MER