Sök

Skarp kritik mot Hannah Widell och Amanda Schulmans nya kosttillskott Hers

Perfect Day Media

Amanda Schulman och Hannah Widell, grundare av Perfect Day. Foto: Christine Olsson/TT samt skärmdumpar från Hanna Widells instagramkonto.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Perfect Days nya kosttillskott Hers – och sättet det marknadsförs på – möter skarp kritik.
Grundaren och poddprofilen Hannah Widell håller däremot inte med.
"Jag tycker att kritiken underskattar våra följare", säger hon till Breakit.

Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman är två av de mäktigaste personerna i den svenska influencer- och poddvärlden. Deras bolag Perfect Day media ligger bland annat bakom poddarna "Alex & Sigge" och "Fredagspodden", de två entreprenörernas egen podcast. 2015 omsatte bolaget 37 miljoner kronor.

Hannah Widell och Amanda Schulman har även skapat sig ett namn utanför poddvärlden. De två har några av Sveriges starkaste personliga varumärken och har ungefär 200.000 följare på Instagram mellan sig.

Den senaste breddningen från poddvärlden är kosttillskottet Hers. Tillsammans med företaget Better You har man skapat en produkt som, enligt Hannah Widell, ska innehålla “allt för balans, immunförsvar och skönhet”.

Nu möts duon av kritik för sin marknadsföring av produkten på Instagram.

Profilerna ber nämligen sina följare att lägga upp egna bilder och berätta vad de tycker om produkten.

Opinionssajten Politism hävdar att det är ett utstuderat sätt att ta sig runt markandsföringslagen. Eftersom Hers är ett kosttillskott och inte ett läkemedel är det förbjudet för leverantören att hävda att man kan bota sjukdomar eller andra ohälsotillstånd. Det är det däremot inte för de sociala profilernas fans.

Positiva inlägg delas sedan vidare av Hannah Widell och Amanda Schulman på deras Instagram. Ett av dem är en riktig mirakelhistoria där en användare säger sig ha blivit av med godissug, börjat äta bönor istället för kött och gått ned tre kilo efter att hen börjat äta pillren. En annan rekommenderar pillren för “personer med hormonell obalans”. 

“När vi jobbar med marknadsföring runt saker blir man väldigt glad när man får positiv respons och glädjerop över att något vi skapat gör skillnad”, säger Hannah Widell.

Det är inte ett knep för att ta sig runt marknadsföringslagen?

“Nej, det låter väldigt cynisk. Det enda vi säger att det här har löst mitt problem. Jag tycker att kritiken underskattar våra följare. De är supersmarta och jättebra på att fatta egna beslut. Jag fattar inte att det kan vara en fråga om man blir lurad eller inte.”

Samtidigt säger Hanna Eneroth, nutritionist på Livsmedelsverket, till Politism att det inte finns någon anledning för friska personer att äta pillren.

“Det finns inte stöd för att en komplettering av vanlig mat med vitaminer, mineraler eller antioxidanter skulle vara bra för hälsan för det stora flertalet och jag ser inte några fördelar med just den här kombinationen för någon riskgrupp. Alla livsmedel vi äter är en del av en helhet. Därför är det inte säkert att ett koncentrat av ett livsmedel, till exempel broccoliextrakt, ger samma effekt som broccoli, eftersom till exempel fibrerna och vattnet saknas”, säger hon till sajten.

Även nutritionisten Hanna Eneroth på Livsmedelverket ifrågasätter tillskottets effekt.
"Man behöver inte äta det här", säger hon till Politism.

"Det finns inte stöd för att en komplettering av vanlig mat med vitaminer, mineraler eller antioxidanter skulle vara bra för hälsan för det stora flertalet och jag ser inte några fördelar med just den här kombinationen för någon riskgrupp."

Hur det går för Hers sett till försäljningen vill Hannah Widell inte avslöja, men konstaterar att det går "bra".

Läs mer