Sök

Annonssamarbete med SEB

Serieentreprenören: "90 procent av allt jag gjort har varit misslyckat"

Serieentreprenören Ted Valentin har drivit företag över hela världen. Foto: press.

Breakit

Breakit

Han har byggt 500 lokala söktjänster i 40 olika länder. Men precis som för många entreprenörer har majoriteten av Ted Valentins projekt misslyckats, berättar han. "Börja hellre smått och avgränsat", är hans råd till andra.

Cafékartan, sushikartan, restaurangkartan och Tripbirds – sajterna med Ted Valentins signatur har många hört talas om och surfat in på någon gång. Webbentreprenören har gjort det många drömmer om: rest jorden runt och samtidigt tjänat pengar på det han tycker är roligt.

Ted Valentin började sin karriär i 2003 då det knappt fanns wifi och det fortfarande var ganska nytt att sitta med sin laptop på kafé och jobba. Efter att ha byggt sin första hemsida Tidningsbutiken.se – en tjänst som sålde tidningsprenumerationer till studenter – drev han de följande tio åren sitt mobila företag från kaféer runtom i värden.

Från Sydkorea till Malaysia med mobilt företag

Som en enmanshow, utan anställda, flyttade han från San Fransisco till Sydkorea och Malaysia och stannade så länge han kände för det på varje plats.

"Att vara fri har alltid varit min målsättning. När jag var yngre så betydde det att ha världen som arbetsplats, men numera innebär frihet något annat för mig", säger han.

Som trebarnspappa handlar det i dag om frihet i vardagen: som att kunna åka till dagis när de ringer, eller resa iväg på en spontansemester. 

I dag består Ted Valentins verksamhet av 500 lokala söktjänster i 40 olika länder samt Heyweb, en tjänst som hjälper småföretag att bygga en sajt på 15 sekunder.

Han har även hunnit med att skapa (och skrota) startupen Tripbird som var utsett till ”Sveriges hetaste startup” av tidningen Wired år 2011. Sedan ett år tillbaka driver han dessutom Knackeriet, ett kontorshotell i Gamla Stan i Stockholm.

Hur har du byggt din verksamhet, i stort sett utan anställda?

"Min filosofi är att det är bra att göra saker själv för då lär du dig hur det fungerar. Vill du lära dig hur du ska göra något, så är det bara att googla det. Men det svåraste är egentligen att komma igång", säger Ted Valentin.

På Knackeriet har han även sett många som lätt fastnar i detaljer när de jobbar på sina första projekt, som entreprenörer.

"Det som skulle ta tre veckor tar istället 18 månader, för att något ska se perfekt ut. Börja hellre smått och avgränsat, för att ta dig an större projekt senare. Då har du råd att misslyckas ett par gånger. 90 procent av allt jag gjort har varit misslyckade projekt."

Många lägger även tid på fel saker, som att sitta och registrera ett varumärke för långt i förväg, tillägger Ted Valentin.

"Då det är lätt att hamna i en situation där du byggt ett helt företag utan att ha gjort något av det du faktiskt behöver göra. När jag började så la jag mitt krut på att skaffa en massa kunder, för att så småningom få iväg första fakturorna."

Vilken är din största lärdom med företaget?

"Det är lätt att ryckas med när du får en idé och tänka 'vad roligt det skulle vara om den här produkten eller tjänsten fanns'. Jag har lagt massor av tid på att bygga något för att sedan inse att det inte var så stort. Man får reality-checken efteråt."

För att få perspektiv har Ted Valentin, tillsammans med Jonatan Heyman (andra halvan av Heyweb-företaget) skapat en poängsättarmodell som hjälper dem att utvärdera sina idéer. På en skala från 0–10 poängsätts tre viktiga delar:

  • Produkten/tjänsten – hur komplex är den? Är den svår att bygga?
  • Hur ska jag få besökare/kunder? Lätt eller svårt att marknadsföra och driva trafik till?
  • Hur ska jag tjäna pengar? Är det lätt eller svårt?


Vill du läsa mer? På SEBs nyhetssajt Make it hittar du massor av inspiration, tips och råd, till exempel:


Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från SEB/Make it. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer