Vi byggde en startup för 400.000 – mer pengar behöver du inte

Breakit - Vi byggde en startup för 400.000 – mer pengar behöver du inte

Viggo Cavling, till vänster, är krönikör på Breakit och medgrundare till Magiska Platser.

Viggo Cavling

Krönikör

Hur mycket pengar behöver man egentligen för att dra igång en startup? Här är del två artikelserien "Viggos startup-resa".

Här kan du läsa första delen av Viggos Startupresa – en artikelserie där Breakits krönikör Viggo Cavling ger den ocensurerade bilden av hur det är att lansera en app.

Den viktigaste insikten när jag drog igång min nya startup var att jag själv måste satsa rejält med pengar. Det räcker inte med tid. Varje gång jag äter lunch på McDonalds, cyklar istället för att beställa en Uber och tar Snälltåget till Skåne istället för att flyga sparar jag pengar som jag kan satsa på Magiska Platser.

Mitt bolag som jag är konsult i heter VCRO AB, det står för Viggo Cavling Rosengård Oxie. Det är en hyllning till IKEA som står för Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd. Det är viktigt att aldrig glömma bort sitt förflutna även om jag idag aldrig vill växa upp i Oxie igen.

Den första versionen av audioguide-appen Magiska Platser som vi gjort nu har varit billig, men vi har inte snålat på det som är viktigt.

Jag vet inte riktigt varför vi fick låna 250.000 kronor av statliga Almi, som bidragit med den största pengasäcken till min startup. Men min bild är att de har varit mycket professionella och schysta.

Det viktiga för dem var att jag tog in ytterligare en delägare. Idag ägs bolaget av mig till 88 procent. Thérèse Kärrman som är med i vår reklamfilm äger 2 procent och Oscar Lindbom äger 10 procent. Jag betalar ränta på lånet varje månad, men behöver inte amortera från i höst. Jag kallar Oscar för bolagets ordförande, men han kallar sig själv rådgivare. Han har gjort startup-resan en gång tidigare med Easyresearch.

Så hur bygger man en billig app?

När jag träffade Farbod på appbolaget Frontcell kände jag att han var killen som skulle bygga min app.Jag har alltid gått mycket på magkänsla när jag rekryterat människor och även om jag kört i diket några gånger så har det ändå oftast blivit rätt. Känslan av att man vill vara med en person är oerhört viktig.

Mitt mål är att vara skön och jag vill att sköna människor ska gilla mig. Jag tror verkligen på meningen “visa mig dina vänner (och medarbetare) och jag ska säga vem du är”. En gång tidigare har jag outsourcat digitalt arbete till Indien men det funkade inte alls. Frontcell, som sitter på Kammakargatan i Stockholm, har varit schyssta och de förstår vad jag vill bygga.

"När jag träffade Farbod på appbolaget Frontcell kände jag att han var killen som skulle bygga min app"

Jag tror däremot inte alls på att ha teknikbolaget som delägare. Det är svårt att ställa krav på en delägare och deras affärsidé är att sälja B2B-timmar. Magiska Platsers affärsidé är att skapa och sälja en produkt till vanliga människor.

Innehållet på Magiska Platser är utvecklat tillsammans med en journalist på VCRO, han heter Jonas Desai och går en journalistutbildning. Vår AD är Martin Reintz. Hans logga är genial. Min arbetsmetod är att inte lägga mig i så mycket utan försöka välja rätt person till rätt uppgift.

Enklare grejer skickar jag till Jobassigner, det är ett bolag som Oscar äger som låter folk i Polen eller Brasilien bygga din hemsida. De sköter just nu våra kampanjer på Facebook och Google.

Det är dock viktigt att förstå att bra saker kostar pengar och att man måste vara beredd att betala.

Bättre att snåla på dig själv än att dumsnåla på leverantörer. Att kräva att folk som är professionella ska jobba gratis är korkat. Målet är att bygga en premiumprodukt. Det är också viktigt att acceptera att inte allt blir bra, trots att tanken var god. Vidare är det viktigt med tålamod. Jag ser livet som en trappa, det gäller att komma till nästa trappsteg, utsikten förändras varje gång du kommer till nästa nivå.

Jag är oerhört beroende av miljön. Att verka i startup-världen i Stockholm är inspirerande och peppande. Att cykla förbi Spotifys och Storytels kontor varje dag trots att jag aldrig varit där är häftigt.

Just nu sitter jag på Norrsken, en overklig plats. Förr satt jag på Epicenter, utan tvekan den bästa miljö en startup i Sverige kan verka i. Varje dag sker möten som tar ditt företag och dig framåt. Jag har investerat i några småbolag, att följa en startup från insidan ger ovärderlig kunskap när du själv vill göra samma sak.

"Bättre att snåla på dig själv än att dumsnåla på leverantörer"

Jag tycker det är viktigt att sätta upp dina egna nyckeltal. Idag har vi 150 magiska platser i appen. Vi kommer inte att lägga in fler platser förrän tidigast efter sommaren. Nu handlar allt om marknadsföring och försäljning. I Sverige lägger vi jättemycket pengar på produkten och inget på marknadsföring. I USA är det tvärtom, de lägger majoriteten av sin investering på att sälja sin produkt.

Att tro att en produkt säljer sig själv är mycket naivt.

I nästa del skriver jag om Magiska Platsers digitala marknadsföring. Häng med!

Läs fler artiklar
LÄS MER