Sök

Maria Sabbah skulle slänga DN – då föddes miljonidén Tellkiddo som gav 100.000 följare

Breakit How ToTellkiddoMaria Sabbah

Maria Sabbah, grundare av Tellkiddo. Foto: Pressbilder/Ulrika Nihlén.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Egentligen skulle hon städa. Men Maria Sabbahs bild på Instagram blev starten på e-handelsraketen Tellkiddo – som levererade miljonvinst redan första året.
"Vi satsade allt på Instagram som huvudkanal", säger grundaren Maria Sabbah.

Sedan lille Sam kom låg de bara där och stirrade tillbaka. Istället för att erbjuda en port till världsnyheterna, kulturen och politiken förvandlades de prassliga exemplaren av Dagens Nyheters pappersupplaga till vardagsångest.

De låg och skräpade lite överallt hemma hos den nyblivna mamman Maria Sabbah, hennes man Jossi och bebisen Sam. Ingen hann läsa dem. En solig junidag, medan maken höll på att måla på huset, tog Maria tag i saken. Hon skulle fixa en snygg och praktisk pappersinsamling. 

Samtidigt hade Maria Sabbah, vars son Sam då var sex månader gammal, snöat in på monokroma bilder – det som ofta kallas svartvita bilder – av djuransikten. 

”Jag hade precis läst i en artikel om att små barn i den åldern ser kontraster väldigt bra, men har svårare att uppfatta färger”, säger hon.

Den tilltänkta pappersinsamlingen fick ett eget stiliserat djuransikte målat på sig. Det blev snyggt. Resultatet kunde dessutom fungera som leksaksförvaring i lille Sams rum tänkte Maria Sabbah.

La ut på Instagram

Hon fotade sitt verk och slängde upp bilden på Instagram med ett gäng hashtags. Sen hände allt väldigt snabbt.

I den lilla bubbla som utgjordes av andra inredningsintresserade småbarnsföräldrar började Maria Sabbahs bild spridas. Många ville ha en likadan påse att langa ned ungarnas leksaker i när de inte användes.  

”Jag bara lade upp bilden sådär som man gör, sen tog det fart. Först kom kommentarer från folk som ville köpa, sedan började folk att mejla mig”.

Snart satt Maria Sabbah hemma och målade fler påsar. Snabbt fick hon upp en första version av sin egen butik på Etsy, en e-handelsplattform som är nischad mot design och hantverk. 

Familjen är statister

”Jag satt och målade 2.000 påsar hemma och svarade på kommentarer, medan Sam sov”, säger Maria Sabbah och skrattar åt minnet. 

Istället för att återvända till mediebyrån efter mammaledigheten sa hon upp sig – för att satsa helhjärtat på att bygga ett eget e-handelsbolag. 

Redan från start var Maria Sabbah mån om att hennes närvaro på Instagram skulle präglas av en varm och personlig stil. Från jobbet på mediebyrå i Stockholm visste hon hur stora varumärken jobbar med sin identitet. Tellkiddos bilder kommer från det egna hemmet, ibland med familjen som statister.

Sedan dess har Tellkiddo, som varumärket heter, svällt från ett hobbyprojekt till ett riktigt e-handelsbolag. Under sitt första räkenskapsår, helåret 2015, sålde Tellkiddo påsar för 3,5 miljoner kronor med en vinst på en miljon kronor. Det är en imponerade marginal för ett startår inom e-handel.

Sortimentet har svällt från den ursprungliga papperspåsen, men produkterna är om man ska vara krass helt enkelt handgjorda designade påsar för förvaring. Ganska dyra dessutom. En förvaringspåse i papper kostar 160 kronor, och tygvarianterna går på över 300 kronor. 

Så vad är hemligheten?

Dels hoppade Maria Sabbah på en redan existerande trend. Runt om i världen höll barnrummen på att bli nästa stora grej inom heminredning. Tellkiddo kom upp på banan precis när den trenden nådde Sverige. Dels tog Tellkiddo tidigt ett tydligt beslut kring hur bolaget skulle nå sina kunder och bygga sitt varumärkes identitet. 

”Vi valde att jobba väldigt mycket med sociala medier, och vi valde Instagram som huvudkanal. När det kommer en ny trend vill du söka efter bilder och lägga upp bilder på den. Då passar Instagram väldigt bra”.

Tellkiddo har i dag över 100.000 följare på sitt huvudkonto på Instagram, där bolaget har satsat på en mycket personlig stil som påminner om hur privatpersoners inredningskonton ser ut.

Nyligen startades även Tellkiddo.inspo, ett konto där kundernas bilder (de som taggat en bild med #Tellkiddo) visas upp. 

Kunder från hela världen

För den som lyckas slå igenom kan Instagram bli mycket kraftfull säljkanal, trots att man inte kan länka ut från enskilda inlägg. Detta är dock på gång i formatet Instagram stories.

Maria Sabbah har lagt ned väldigt mycket tid på att bygga Tellkiddos närvaro på Instagram, som i sin tur har gett kunder från världens alla hörn.

”Mitt bästa tips till andra är att vara otroligt engagerad och ge sociala medier jättemycket tid. Jag satt omkring åtta timmar per dag för att skapa relationer, svara på och skriva kommentarer och förstå hur marknaden fungerar”.

I dag har Maria och Jossi flyttat familjen från Stockholm till den lilla byn Själsö utanför Visby. De driver sitt bolag från ett hus nära havet och är precis i färd med att sjösätta en ny sajt för att ytterligare få fart på försäljningen. 

”Jag brukar jämföra Tellkiddo med en båt. I början var det jag och min man som fick ro hela tiden. Nu har båten fått motor”, säger Maria Sabbah. 

Vill du också skapa en e-handelssuccé via Instagram? Här kommer Tellkiddo-grundaren Maria Sabbahs 6 bästa tips: 

1. Hitta en unik stil

Närvaro på Instagram bygger på frekvens, med nya inlägg varje dag. För att du ska orka hålla i behöver du bygga ditt varumärke kring ett bildspråk som du verkligen gillar och tycker är kul att jobba med.

”Vi har byggt en väldigt personligt stil, med bilder tagna i vårt hus. Man ska känna att det finns människor bakom”, säger Marias Sabbah. 

2. Var konsekvent 

Lägg upp en strategi för vad inläggen ska innehålla – och hur ofta de ska komma. Håll sedan denna strategi. Om du postar tre inlägg om dagen bör du sedan hålla den takten.

”Dina följare lär sig att gilla dig för den du är, och förväntar sig sedan att du ska vara så."

3. Ljusa krispiga bilder 

Instagram handlar såklart mycket om bilderna. Mobilkameror är numera så pass bra att de gör jobbet. Tellkiddo har tagit sin stil från de populära inredningskontona på Instagram. Istället för att bara visa upp produkten som sådan får följarna se dem olika rum och situationer i Marias hem. 

”Just nu går den stora inredningstrenden mot mörkare färger. Men ljusa, krispiga bilder är de som funkar bäst och får flest likes."

Personer, speciellt gulliga barn, och husdjur funkar ofta bra. 

4. Work those hashtags

Hashtags kan bära på en enorm kraft, så häng med i trenderna i din kategori. Hitta rätt taggar och använd dem för att lyfta dina inlägg.

”Använd också en hashtag för ditt eget varumärke, vi har #Tellkiddo, vilket gör att kunderna kan tagga sina bilder med våra produkter”, säger Maria Sabbah. 

Många söker efter inlägg via hashtags, så använd många (uppemot 30) på dina bilder – men inte i själva bildtexten. 

”Det blir så fult, och dessutom skriker det att man vill synas och höras. Lägg hashtags i den första kommentaren under ditt inlägg."

5. Samarbeta

Många subkulturer på Instagram har tighta nätverk av engagerade kreatörer och följare. Lär känna dem, exempelvis genom att kommentera deras inlägg. 

”Samarbeta gärna med något annat företag eller person som du tycker gör något bra."

6. Skaffa följare

Instagrams algoritmer har blivit mer som Facebooks. Alla inlägg syns inte för alla följare. Att skaffa nya följare är också svårare nu än för några år sedan. Det finns inga genvägar till att skaffa en stor följarskara på Instagram, menar Maria Sabbah. 

”Högt engagemang ger alltid resultat. Försök också att bygga relationer. Tänk på det som att du flyttar till en ny stad och inte känner någon. Precis så är det för ett nytt varumärke på Instagram."

Läs mer:

 

Läs mer