7 dolda tidstjuvar du som jobbar på en startup känner igen

Du vill lägga din tid på det som får ditt företag att lyfta – men måste i stället agera it-tekniker. Känns det igen? Här är vanliga tidstjuvar en startup är med om – och hur du kan lösa dem.

”En av de största utmaningarna med att vara en startup är att man får göra lite allt möjligt. Går internet ner och säljarna inte kan göra sitt jobb blir det jag som fixar det”, konstaterar Albert Hobohm, som är vice vd för startupen Pensionera.

”Du är en bra allt-i-allo”, fyller hans kollega, delägaren tillika entreprenörsprofilen Alexander Pärleros i.


Det är nog många startups som känner igen sig i detta. Som entreprenör är du överallt och har en mängd olika roller, i alla fall i början.

Just det klassiska ”teknikstrulet” är ett av de vanligaste problemen en grundare åker på. Men det finns lösningar. Breakit har pratat med Daniel Stark som är affärsstrateg på Telia och en av två som driver podden Digitalisterna. Han listar sju olika tekniktjuvar som gäckar startups – och vad du kan göra åt dem.

1. Internet ligger nere

”Ofta är det wifi som fungerar dåligt, snarare än själva internetuppkopplingen. Det kan exempelvis handla om att det är gammal programvara i wifi-routern. Precis som hos datorer och smartphones behöver nätet uppdateras."

2. Era prylar har dålig prestanda

”Många snålar och köper datorer med för lite prestanda. Då går arbetet långsammare och du tappar i effektivitet. Dessutom behöver du förmodligen köpa nya prylar något tidigare än annars."

3. Ni har en långsam sajt

”En långsam server är ett gissel, framförallt för de startups där webbsidan är en central del av affärsmodellen. Det är många som sitter med dåliga webbhotell. Om sajten går långsamt påverkas försäljningen direkt.”

4. Ni saknar rutiner för skalbarhet

”Samarbete och kommunikation är förstås viktigt och det är utmanande att växa snabbt och bli fler i företaget. Det gäller att ha rätt infrastruktur för att kunna skala upp e-post, kalender och kontakter. Tjänster som Skype och Slack är bra, men det handlar även om att alla nyanställda ska få rätt verktyg direkt så att arbetet kan komma igång så snabbt som möjligt.”

5. Installationer blir inte av

”Att installera program och uppdateringar kan upplevas som jobbigt – vilket gör att man skjuter upp det. Resultatet blir att man jobbar på med samma ouppdaterade program – och tappar tid. Många tror att det är dyrt och omständligt att ta extern hjälp för att göra teknikinstallationer – i själva verket kan de oftast göras snabbt på distans.”

6. Säkerhetsbrister kan skapa kaos

”IT-säkerheten är ofta eftersatt i nystartade företag. ’Varför skulle någon vilja komma åt oss?’, tänker de flesta. Faktum är dock att hackare varken är logiska eller rationella. Vi hittar ofta säkerhetsbrister när vi analyserar förutsättningarna hos våra kunder. Brister kan i sin tur kosta mycket tid och pengar.”

7. Borttappat material sinkar er

"Förlorat material tar lång tid att återskapa och en bra lagringsstruktur gör dessutom arbetet mer effektivt. När det gäller backup finns stora fördelar med molnet eftersom det där finns backup-lösningar inbyggt. Det gäller även att tänka backup i flera steg. Generellt kan man säga att välkända varumärken går att luta sig mot, de har resurserna att vara säkra."

Det här är en sponsrad artikel från Telia, den nya generationens telekombolag. Den nya tjänsten Din personliga tekniker ger företag en person som hjälper till med allt från hårdvara till appar och program – på telefon, mejl eller genom fjärrstyrning av din dator. Det är gratis för Telias kunder – och gäller problemet produkter från andra företag betalar du ett fast arvode som bestäms i förväg. Läs mer om tjänsten här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Advertisement
Läs fler artiklar
LÄS MER