Sök

Youtubes nya regler slår hårt mot Pewdiepie: “Blir inga fler Hitler-skämt”

Felix "Pewdiepie" Kjellberg. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Videotjänstens nya annonspolicy har gjort en tredjedel av Youtube-stjärnans videor svåra att tjäna pengar på, enligt Pewdiepie själv.

Det har stormat rejält kring Youtube som annonseringsplattform på sistone. Tidigare i år valde en rad stora företag att dra tillbaka sin annonsering från videotjänsten efter att annonser hamnat i anslutning till olämpligt innehåll.

Nyligen presenterade Youtube en ny annonspolicy, förändringar som bland annat innebär striktare regler kring tveksamt innehåll och möjligheter för annonsörer att scanna av vilka videor som deras innehåll visas intill.

Nya regler som tycks slå hårt mot en av sajtens absolut största och bäst betalda kändisar, svensken Felix "Pewdiepie" Kjellberg, rapporterar spelsajten Polygon.

I en video som laddades upp på tisdagen konstaterar Pewdiepie att mer än en tredjedel av hans uppladdade videor blivit omöjliga att tjäna pengar på till följd av den nya policyn.

I videon, som har en klart satirisk underton, säger han också att det framöver inte blir några “fler svordomar, inga fler sexuella skämt och definitivt inga fler Hitler-skämt”.

Nyligen stod det klart att Felix Kjellberg kommer att dra igång en talkshow på konkurrerande plattformen Twitch.

Läs mer