Sök

Klart: Bambuser till börsen – tar in 24 miljoner i en nyemission

Bambuser

Hans Eriksson, vd Bambuser. Foto: Press / TT / Istock

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Noteras på Stockholmsbörsens First North-lista i maj.


I fredags berättade Bambusers vd Hans Eriksson att bolaget siktade på en börsnotering:

”Vår ambition är att notera bolaget under våren och vi tittar i första hand på First North”, sade han då till Breakit.

Nu kommer fler detaljer. Bambuser, som tagit fram en teknik för att livesända video över nätet, ska ta in 24 miljoner kronor i en nyemission och bolaget ska noteras 5 maj. I dagsläget har investerare lovat att teckna sig för motsvarande 18 miljoner kronor i nyemissionen.

Bambuser värderas till 115 miljoner kronor (pre-money) i samband med noteringen. Det kan tyckas som en väl aggresiv värdering med tanke på att bolaget ifjol, enligt vdn Hans Eriksson, omsatte 7 miljoner kronor och gjorde en förlust på drygt 1 miljon kronor.

"Jag känner mig trygg med de produkter och den organisation vi har på plats. Dessutom växer marknaden mycket kraftigt. Men det är inte min roll att kommentera värderingen", säger Hans Eriksson.

En av bolagets större ägare är svenska musiktjärnan Avicii som via sitt bolag äger 2,83 procent av aktierna. Andra stora ägare är medgrundaren Måns Adler som via holdingbolaget Ligerism kontrollerar 17,6 procent av aktierna och Almi Invest som har 17 procent av aktiekapitalet.

”Vi har tidigare i år förstärkt styrelsen med Ingrid Bojner och Christer Thordson, två mycket meriterade personer som tillför värdefull kompetens inom strategiskt förändringsarbete, försäljning och marknadsföring samt affärsjuridik. Jag är också stolt över att kunna inkludera Avicii Music AB bland våra större aktieägare", säger Bambusers vd Hans Eriksson.

Nu satsar Bambuser hårt på att marknadsföra sin tjänst Iris, som enkelt uttryckt är en premiumtjänst för mediebolag och andra som vill sända video live. Bland kunderna finns enligt Bambusers sajt NRK, Aftonbladet och Mittmedia.

”Vi har svängt hela bolaget 180 grader från en konsumenttjänst till en tjänst riktade till alla företag som använder sig av mobil live-video i sin verksamhet. Sedan slutet av förra året har vi två nya produkter på plats där den primära målgruppen är mediebolag runt om i världen”, sade Hasse Eriksson till Breakit i fredagens intervju.

Läs mer