Sök

Storlekstjänsten Virtusize tappar klädjättarna Nelly och Asos som kunder

Virtusize

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det virtuella provrummet Virtusize har tappat två av sina viktigaste kunder, klädsajterna Nelly och Asos.

Virtusize är en av de senaste årens mest uppmärksammade svenska startups. Klädstorleksföretaget lockade tidigt till sig tunga investerare i form av investmentbolaget Öresund och affärsänglar som Fredrik Åhlberg, tidigare tillväxtchef på Ebay Europa.

I den senaste investeringsrundan våren 2014 tog bolaget in 15 miljoner kronor från bland andra Axel Johnson-koncernens riskkapitalbolag D-Ax.

Nu har dock Virtusize åkt på ett bakslag. Både den brittiska klädjätten Asos och den svenska motsvarigheten Nelly, som var bland Virtusizes första och viktigaste kunder, har sedan ett par månader tillbaka tagit bort storlekstjänsten från sina sajter.

“Det stämmer att vi inte är live där just nu. Det händer mycket inom e-handeln med plattformsbyte, omdesign av produktsidan och människor på olika positioner rör på sig. I fallet Asos skulle vi lansera vår nya version och då kom saker emellan, men det förs en tät dialog på vd-nivå där. Samtidigt har vi fått in 20 nya kunder det senaste året”, säger Virtusizes medgrundare Peder Stubert.

Trots att Asos och Nelly för närvarande inte hör till Virtusizes kunder så är Peder Stubert inte orolig för bolagets framtid.

“Vi står inte och faller med två enskilda kunder även om de är fantastiskt viktiga. Sedan har vi kontakt med båda företagen och jag är säker på att vi kommer lansera där igen”, säger han.

Virtusize har just nu runt 20 anställda, de flesta i Stockholm och Tokyo. Företaget har även två små kontor i New York och London. I Japan använder bland annat de stora nätbutikerna United Arrows och Urban Research tjänsten.

Några omsättningssiffror vill inte Peder Stubert prata om. Han säger att fokus framöver ligger på att utveckla den befintliga produkten och göra vinst inom en tiomånadersperiod.

"Vi kommer lansera på ett antal stora retailers den närmaste tiden", säger han.

Det virtuella provrum som det svenska bolaget Virtusize ligger bakom finns tillgängligt hos 45 olika e-handelsbutiker runt om i världen.

Från början var kunderna tvungna att mäta sina kläder hemma men i höstas lanserades den nya produkten som är kopplad till användarens köphistorik. Det innebär alltså att alla som tidigare handlat kläder i en Virtusize-ansluten butik kan jämföra nya plagg med tidigare köp.

Innan du klickar på “beställ” i nätbutiken kan du jämföra mått och passform med andra plagg som du köpt för att maximera chanserna att välja rätt storlek. Syftet är att minska antalet returer, vilket skulle kunna spara stora summor åt e-handlarna.

Läs mer