Thomas Peterssohn kliver in i Strossle – utmanar Facebook och Google

Breakit - Thomas Peterssohn kliver in i Strossle – utmanar Facebook och Google
Thomas Peterssohn är tidigare vd för miljardkoncernen Mittmedia. Foto: Pressbild.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Den forne Mittmedia-bossen tror stenhårt på Strossle – som ska bryta Facebooks järngrepp över medierna.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Thomas Peterssohn slutade som vd för den stora mediekoncernen MIttmedia i somras. Nu kliver han in i startupen Strossles styrelse, där han även blir delägare. 

”Jag har investerat i bolaget, som jag tycker är väldigt spännande. Strossle drivs av duktiga entreprenörer, har en bevisad affärsmodell och spännande ambitioner”, säger Thomas Peterssohn till Breakit och tillägger att han är en mindre ägare. 

De största ägarna är grundarna Magnus Hultman, Jens Ander, Dan Willstrand och Johan Unger samt ett antal riskkapitalbolag. 

Strossle har tagit fram en teknik som låter medier dela innehåll och data med varandra. Målet är att bryta beroendet av giganterna Facebook och Google, som är traditionella mediers vassaste konkurrenter på annonsmarknaden. 

Just nu står bolaget inför en "global lansering" av sin plattform. 

”Det är ledningen som är ute och scoutar, och det finns flera länder i Europa som är intressanta”, säger Thomas Peterssohn.

Kunderna, alltså mediesajter, lägger till en Strossle-ruta på sina sajter. Där syns lockande puffar för material på andra mediesajter – samt annonser. Strossle får intäkter när en användare klickar på någon av annonserna i rutan. Intäkten delas med publicisterna som finns med i Strossles ekosystem.

Breakit berättade nyligen om att bolaget når en omsättning på 100 miljoner kronor på årsbasis

Thomas Peterssohn är för närvarande interims-vd för ett finskt mediebolag. Men han filar även på egna idéer, varav några handlar om startups inom mediebranschen. 

”Just nu tar mitt uppdrag i Finland mycket tid, efter det har jag ett par projekt på gång, men det är för tidigt att prata om dem nu”, säger Thomas Peterssohn. 

En sak är klar. Han strävar inte efter att landa något nytt toppjobb som mediechef. 

”Det är mycket mer spännande att titta på startups och affärsverksamheter inom tech och media, både som investerare och entreprenör”, säger Thomas Peterssohn till Breakit. 

Är du nyfiken på hur mycket pengar Google och Facebook drar in i Sverige? Breakit har givetvis svaret på den frågan

Läs fler artiklar
LÄS MER