Sök

Hello world lär barn att koda på läger – stöttas av techtungviktare

Hello world

Ulrika Dellby. Foto: Håkan Flank samt Roger Turesson.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Ideella föreningen Hello world vill möta kompetensbristen i it-branschen genom att väcka barns intresse för digitalt skapande.
I dag backas initiativet av miljonbelopp från flera stora techbolag.

Sedan i fjol anordnar föreningen Hello World programmeringsläger och workshops på plats hos partnerföretag för barn i åldrarna 8-18 år.

“Den här kompetensen behövs inte bara i it-branschen. I framtiden kommer alla branscher behöva medarbetare som förstår digitaliseringen och kan agera i den”, säger Ulrika Dellby, som drog igång Hello world tillsammans med sin man Dag Wolters.

Centralt för föreningen är att vända sig till alla, oavsett bakgrund och kön.

“I dag tar vi bara tillvara på en andel av ena halvan av befolkningen”, konstaterar Ulrika Dellby och syftar på att få tjejer jobbar i it- och kommunikationssektorn.

Under fjolårets premiärläger deltog nästan 300 barn. Inför sommarens läger – som kommer att anordnas i Farsta söder om Stockholm – har antalet platser utökats till 750.

På programmet finns såväl nybörjarkurser som mer avancerad programmering tillsammans med partnerföretag.

“Barn som tidigare inte kommit i kontakt med programmering upptäcker snabbt att det handlar om kreativ och visuell problemlösning där man ser snabba resultat - och som är jätteroligt. Att bli en riktigt duktig programmerare kräver så klart mycket jobb, men det viktigaste för oss är att väcka intresset”, säger Ulrika Dellby.

Hittills backas satsningen av flera stora techbolag, däribland King, Klarna och Spotify, som i likhet med ett tiotal andra huvudsponsorer bidragit med en kvarts miljon kronor eller mer var.

Pengar som framför allt används för att delfinansiera sommarlägerplatser, där deltagaravgifterna baseras på föräldrarnas inkomst.

Hur har det varit att få branschen med sig?

“De företag vi når är oerhört positiva och ser det här som en angelägen satsning.  Men vi är fortfarande en liten ideell organisation och att hinna prata med och göra fler företag engagerade är en utmaning,” säger Ulrika Dellby och fortsätter:

“Att vi blir mer och mer kända är oerhört värdefullt.”

Läs mer