Reklamkvinnan på Östermalm är den okända vinnaren på Amazons svenska inbrytning

Breakit - Reklamkvinnan på Östermalm är den okända vinnaren på Amazons svenska inbrytning
Jeff Bezos, grundare av e-handelsjätten Amazon. Foto: AP Photo samt TT.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Nätjätten har i flera år velat lägga vantarna på Amazon.se. Nu har domänen sålts i det tysta, kan Breakit avslöja.
Affären beräknas vara värd uppemot 5 miljoner kronor.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Denna artikel publicerades ursprungligen i april, men återpubliceras i samband med uppgifterna om att Amazon nu ska lansera i Sverige

Kommunledningarna för Eskilstuna, Katrineholm och Västerås jublade efter att nätjätten Amazon valt ut dessa platser för etableringen av nya datacenter. Nyheten handlar om bolagets affärsområde Amazon Web Services, som erbjuder molntjänster för både storbolag och startups. 

Den stora frågan är om – och isåfall när – Amazon lanserar en lokal svensk version av sin massiva e-handel Amazon.com. Sådana finns redan i länder som Storbritannien och Tyskland. 

Redan 2014 rapporterades att det mesta var klart för en lansering i Sverige.

Men det fanns ett krux. Domänen Amazon.se var upptagen, sedan nästan två decennier tillbaka. Ägaren var våren 2014 den svenska reklambyrån Amazon AB, enligt Internetworld.

Bolagets vd, och tillika enda anställda, är en kvinnlig grafisk designer skriven på Östermalm i centrala Stockholm. Enligt Internetworld har Amazon ”vid ett antal tillfällen” erbjudit henne pengar för att köpa loss domänen – utan att lyckas. 

I det tysta har affären gått i lås, kan Breakit avslöja. 

Amazon.se ägs i dag av Luxemburgbaserade Amazon Europe Core, ett av Amazons många dotterbolag i Europa. Så sent som den 8 mars i år registrerades en ändring hos Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som administrerar de åtråvärda .se-domänerna.

IIS uppger för Breakit att domänen då flyttades över till en annan registrar: NOM IQ Limited, en del av det brittiska bolaget Com Laude specialiserat på domänhantering för varumärkesägare. Men själva överlåtelsen från den tidigare ägaren skedde redan den 26 december 2015.

Den nu 59-åriga kvinnan som står bakom Amazon AB tycks därmed slutligen ha cashat in på sin guldsits – via ett aktiebolag kontrollerat av henne, skapat bara några veckor innan Amazon.se överfördes till Amazon Europe Core.

När Breakit når kvinnan lägger hon på luren omedelbart.

”Jag kan inte prata”, säger hon. 

Breakit har även försökt kontakta reklamkvinnan via sms, utan framgång.

Hur mycket en sådan affär kan gå loss på är svår att uppskatta. Experter som Breakit har talat med tror på en prislapp på mellan 1-5 miljoner kronor

Ett känt parallellfall är entreprenören Daniel Arthursson, som sålde Icloud-domäner till Apple inför lanseringen av techjättens molnlagringstjänst. 

Då landade prislappen på uppemot 47 miljoner kronor i affären där kronjuvelen Icloud.com ingick. En annan uppmärksammad domänaffär var den när mediebolaget Schibsted köpte tv.se för 2,2 miljoner kronor för att kunna dirigera trafiken till den egna tjänsten tv.nu.

När startupen Lånbyte nyligen förberedde ett namnbyte till Enkla fick bolaget slanta upp ”ett femsiffrigt belopp i dollar” för domänen Enkla.com, alltså minst 89.000 kronor.

I detta fall gäller det en enskild .se-domän, vilket kan indikera en modest överlåtelsesumma. Det som talar för att affären mellan den 59-åriga reklamkvinnan och Amazon fick en substantiell prislapp är hennes tämligen goda förhandlingsläge.

Amazon behöver domänen ifall e-handelsjätten slutligen ska löpa linan ut och lansera sin e-handel i Sverige. Det som talar för en lägre summa är att det sannolikt bara finns en tänkbar köpare till domänen.

Drömmer du också om ett domänklipp? Lär av Sveriges okrönte domänkung Bingo Rimér – och entreprenören som sålde icloud.com till Apple

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel