Telenor och New York-fond in i Fishbrain – håvar in 30 nya miljoner

Breakit -  Telenor och New York-fond in i Fishbrain – håvar in 30 nya miljoner
Johan Attby, grundare och vd på Fishbrain. Foto: Jonas de Lange.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Fiskeappen Fishbrain värderas till över 180 miljoner kronor när investmentbolaget FJ Labs ansluter till ägarkretsen.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Fishbrain är en social plattform för fiskare där användarna kan registrera sina fångster och dela exempelvis bilder och fångstplatser med andra användare. Det hajpade Stockholmsbolaget växer framför allt på den amerikanska marknaden och i somras meddelade bolaget att man hade 2,2 miljoner användare globalt.

Även på intäktssidan har tillväxten sakta men säkert börjat ta fart. Bolaget lanserade en premiumfunktion i början av 2016 och i oktober meddelade bolaget att man drar in ungefär 1 miljon kronor i månaden.

Sedan tidigare har bolaget tagit in ungefär 90 miljoner kronor i riskkapital, från tunga svenska riskkapitalbolag som Northzone, Industrifonden och GP Bullhound.

Nu visar dokument som Breakit tagit del av att bolaget återigen fyllt på sin kassa – totalt är det 33 miljoner kronor som skjuts in i bolaget.

"De här pengarna ska vi använda till att gasa. Fiske är säsongsbetonat och vi vill nyttja den här säsongen ordentligt. Både att öka antalet användare, användandet och intäkterna. Alla de tre går hand i hand för oss", säger Johan Attby, vd på Fishbrain.

De nya pengarna ska dels användas för marknadsföring och för att anställa 10 nya personer.

"Nu känner vi att produkten är såpass bra och håller för att skala rent tekniskt att vi kan blåsa på med mer marknadsföring. Det är alltid farligt att bränna på med mycket marknadsföring innan produkten är tillräckligt bra", säger han.

För bolag med gratisappar gäller det nämligen inte bara att få in nya användare, utan även att hålla kvar dem. Nyckelvärdet man mäter brukar kallas "retention", och mäter hur stor del av användarna som stannar kvar i appen efter en viss tidsperiod, oftast en månad efter att användaren registrerat sig. Har man en låg retention försvinner användarna snabbt. Därför kan det vara pengar i sjön om man lägger kapital på nya användare innan man fått upp appens retention.

"Retention är såklart viktigt för oss men vi går inte ut med den exakta siffran", säger Johan Attby.

För nästan exakt ett år sedan lanserade Fishbrain också olika premiumtjänster i appen som användarna måste betala för. Exakt hur många användare som börjat betala för premiumtjänsterna vill inte Johan Attby berätta. Men han säger att bolaget omsatte ungefär 8 miljoner kronor under 2016. Samtidigt fortsätter bolaget gå med förlust.

"Planen är inte att nå lönsamhet med de pengarna vi har tagit in nu utan vi ska accelerera. För oss är det fortfarande att ta marknadsandelar som gäller. Med den här typen av produkt är det en enskild spelare som blir vinnaren på varje marknad. Alla andra kommer förlora. Användartillväxten går fortfarande före intäkter i dagsläget", säger Johan Attby.

Han berättar att bolaget idag har 3,2 miljoner registrerade konton, varav 80 procent är i USA.

Den nya kapitalrundan täcks till stor del av befintliga ägare. Men bolaget har fått en ny investerare.

Det handlar om det New York-baserade investmentbolaget FJ Labs. I jänkarnas blytunga portfölj återfinns flera techsuccéer som bland annat Rocket Internet-bolaget Delivery Hero, e-handelsgiganten Alibaba och taxiappen Uber.

"De är jätteduktiga på marknadsplatser. De har ett riktigt bra 'track record'. Vi har inte tagit in dem för pengarnas skull utan det är för att de bidrar med kunskap om hur vi kan bygga marknadsplatsdelen av Fishbrain", säger Johan Attby.

Exakt hur en sådan marknadsplats kommer att arta sig vill han inte avslöja i dagsläget.

"Vi har byggt ungefär 10 procent av allt det vi vill bygga", säger Johan Attby.

FJ Labs tar dock bara 4 miljoner av nyemissionen.

Den andra investeraren är ett betydligt mer välkänt namn för svenska läsare: telekombolaget Telenor.

Telenor är investerare genom en fond som styrs av FJ Labs, men till skillnad från andra investerar i investmentbolaget har Telenor en egen säck pengar som investeras specifikt åt dem.

"Jag har inte haft någon direktkontakt med Telenor. FJ Labs har lite olika fonder men de vi har valt att ta in är just FJ Labs", säger Johan Attby.

Senast Fishbrain fyllde på kassan – juli 2015 – värderades bolaget till 167 miljoner kronor.

Exakt vad bolaget värderas till nu är svårt att avgöra eftersom det finns flera olika aktieslag. Enligt Breakits beräkningar borde bolaget vara värt ungefär 180 miljoner kronor. Johan Attby berättar dock att värderingen är högre än så, utan att berätta hur mycket högre värderingen är.

Samtidigt som bolaget tar in kapital träder även den befintliga ägaren och ängelinvesteraren Mattias Miksche in i bolagets styrelse.

Telenor har avböjt att kommentera investeringen i Fishbrain.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel