Sök

Annonssamarbete med Wint

Du kan få semesterlugn varje dag – här är 7 enkla knep för att få saker gjorda

Björn Elfgren på Wint.

Breakit

Breakit

Det går att skapa känslan av att ha koll och en bra struktur – varje dag. Wints grundare Björn Elfgren ger dig sju enkla knep som hjälper dig på vägen.

Kommer du ihåg den sköna känslan av kontroll och det lugn som du har när du är redo för semester? En tom inbox, ett tomt skrivbord, ett lugn inombords – och koll på läget.

Det kan verka som en utopi, men det går faktiskt att återskapa den känslan varje dag. Hemligheten ligger i att skaffa dig koll.

Vi på Wint gillar att ha koll – superkoll. Vår metod för att sätta bokföringen på autopilot bygger på att du gör saker “nu” och får då den sköna känslan av att ha kontroll. Dessutom helt papperslöst, utan att sprätta kuvert och utan dåligt samvete över betalningar, moms och skatter. Tekniken heter Getting things done (Få det gjort) och kommer från en bok med samma namn av produktivitetsexperten David Allen.

Här kommer sju tips som hjälper dig till semesterlugnet.

1. Använd “tömma-huvudet-övningen”

Har du inte koll på vad du har att göra blir det svårt att fokusera och prioritera rätt. Men genom att sammanställa allt får du kontroll över vad du har att göra. Här kan du ta hjälp av den så kallade tömma-huvudet-övningen:

Skriv ner allt – både vad gäller jobbet och privat – som du bär omkring på. Samla ihop allt du har i mejlen, i huvudet, på lappar och att-göra-listor. Du kommer att bli förvånad när du får se hur mycket som egentligen finns där! Skriv sedan ner allt – först då kan du få bort osäkerhetskänslan av att du kanske kan ha glömt något. 

2. Samla allt på ett ställe

Se sedan till att framöver alltid samla allt på ett ställe – och inte i huvudet! Det finns många olika appar som hjälper dig, ett bra alternativ är trello.com. När du sedan får en ny idé lägger du bara in den i appen eller skickar ett mejl till dig själv, så att du kan lägga in den senare.

3. Fatta blixtsnabba beslut

När all information och alla osäkerhetsmoment finns samlade så gäller det att fatta blixtsnabba beslut på allt. När du får en ny uppgift, fråga dig själv: krävs det någon handling från mig? Om svaret är nej: släng eller arkivera uppgiften.

Om svaret är ja:

  • Hör det till något av mina projekt? Lägg det på din projektlista.
  • Går det att fixa på två minuter? Gör det nu.
  • Går det inte att fixa på två minuter? Delegera uppgiften – eller sätt upp den på din egen att göra-lista.


4. Samla ihop mejlen

Läs dina mejl då och då, inte hela tiden när det dyker upp ett nytt mejl. Tänk om brevbäraren skulle komma till dig var femte minut och avbryta med ett nytt brev ... Dessutom: Har du 10 nya mejl att ta tag i kommer du att märka att det är betydligt roligare att fatta blixtsnabba beslut och ta itu med dem direkt – jämfört med om du redan hade 100 mejl.

5. Prioritera – och fokusera

Genom att arbeta med en tydlig att göra-lista med nedbrutna, korta uppgifter som du känner dig bekväm med så kommer du att bli effektiv på att "beta av" uppgifter. Det ger en skön känsla och skapar mer energi.

Börja alltid med de uppgifter som måste vara klara under dagen. Gör sedan de övriga som inte har deadline.

6. Undvik och minska avbrott

Prioritera mejl framför telefonsamtal – och telefonsamtal framför möten. Ett mejl kan du ju svara på när det passar, ett telefonsamtal går ofta snabbare än ett möte och du behöver dessutom inte infinna dig på plats. Då och då kan du sätta dig själv och din telefon på "flight mode".

7. Veckorevidera på fredag

För att planera dina arbetsuppgifter på ett bra sätt så behöver du åtminstone veckovis gå igenom din planering. Det innebär att du går igenom ditt system och uppdaterar, planerar och omprioriterar din att göra-lista, följ upp-lista, projektlista, framtidslista (där du sätter upp idéer för framtiden) och kalender.

Avsätt en stund på fredag eftermiddag. Fördelen med att göra det just på fredagar är att du får den sköna känslan av harmoni och koll på läget precis innan helgen ska börja.

/ Björn Elfgren, VD och grundare på Wint

Det här är en sponsrad artikel från Wint, en startup som erbjuder en app-baserad bokföringslösning med auktoriserade redovisningskonsulter bakom kulisserna. Läs mer om Wint här och kontakta dem om hur du kan spara tid och pengar på din bokföring!

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer