Sök

Nya bakslag för svenska Readly – flera tunga chefer hoppar av

Readly

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Readlys globala marknadschef och den amerikanska marknadschefen har beslutat sig för att hoppa av svensksatsningen.

Readly brukar beskrivas som magasinens eget Spotify och ambitionen är att bli en global spelare inom den ekonomiskt pressade magasinsbranschen. 

Men som vi tidigare har kunnat berätta har försäljningen hittills inte motsvarat förväntningarna och i en nyligen avslutad finansieringsrunda lyckades man bara dra in 6,5 miljoner kronor av de förväntade 30.

Och nu ser motgångarna ut att fortsätta.

Både den globala marknadschefen Mats Rönne och den amerikanska marknadschefen Michelle Garcia, som plockades in från Time-koncernen, lämnar bolaget, rapporterar Dagens Media.

Sedan tidigare har även bolagets utvecklingschef Stefan Ohlsson fått sparken, vilket sedermera har resultat i en rättstvist mellan honom och bolaget.

Enligt Mats Rönne grundas hans beslut i att den inplanerade internationella expansionen till nya marknader ställdes in.

"Min roll handlade mycket om att bygga upp nya marknader. Prioriteringen blev istället att fokusera på de marknader där Readly är etablerade. Min roll blev lite annorlunda än vad man hade tänkt sig", säger Mats Rönne till sajten.

De marknader som Readly i första hand kommer att fokusera på är istället de svenska, engelska, tyska och amerikanska.

Men även där är konkurrensen tuff.

På den amerikanska marknaden finns redan den motsvarande tjänsten Next Issue, som tagits fram av förlagen bakom tunga magasin som Vogue, Time, Wired och Vanity Fair. Deras närvaro har gjort att Readly valt att rikta in sig på smalare magasin – vilket i sin tur nu ska ha fått bolaget att flytta sitt kontor från New York till Austin i Texas.

Det beslutet har fått gjort att bland annat prestigerekryteringen Michelle Garcia valt att hoppa av skeppet.

"När vi stängde kontoret i New York påverkades ett antal människor. Flera som jobbade i New York vill inte flytta till Texas", säger Per Hellberg, vd för Readly.

Trots bakslagen har Readly fortsatt höga målsättningar. När Breakit intervjuade vd:n Per Hellberg i förra veckan avslöjade han att man nu har planer på att ta in ytterligare 100 miljoner kronor i nytt riskkapital.

Läs mer