Silicon Valley-gurun: 3 steg för att ditt företag ska bli en scaleup

Breakit - Silicon Valley-gurun: 3 steg för att ditt företag ska bli en scaleup

Navin Thukkaram.

Vilka faktorer avgör om ditt företag kan växa? Scaleup-experten Navin Thukkaram listade sina knep under ett besök i Stockholm, medan tillväxt-initiativet Greenhouse lanserades.

Bara en bråkdel av alla startups växer sig riktigt stora och blir så kallade "scaleups". Vad beror det på och hur kan ett företag bättra på sina odds? I veckan gick startskottet för initiativet Greenhouse, ett slags inkubator fast för företag som redan kommit en bit på väg och som är redo att växa.

Via Greenhouse finns rådgivare tillgängliga inom en rad områden, samt möjligheten att delta i ett sexveckorsprogram, Growth program, för att vässa företagets verksamhet.

"Det har inte funnits samma hjälp för scaleups som för startups. Greenhouse ska vara en plats för dig med ambitioner, som vill växa med ditt företag. Något som rätar ut vägen för dig, så att du slipper springa lika mycket i zickzack. Här kan du nätverka med andra som har samma mål som du – och du har nära till råd från engagerade experter", säger Fredrik Josefsson som ansvarar för Greenhouse.

"Mycket nudlar"

Vad kännetecknar egentligen företag som lyckas växa rejält och som når över en-miljon-dollar-vallen? Entreprenören och investeraren Navin Thukkaram vet. Han grundade sitt första företag 2010, ett techbolag som i juli 2013 såldes till Yahoo för 50 miljoner dollar.

"Det var en klassisk Silicon Valley-historia. Vi var tre personer som jobbade fram en iphone-app. Det var mycket nudlar."

Sedan dess har Navin Thukkaram investerat i andra bolag, framförallt tech-företaget Skykick, och formulerat sina iakttagelser av vad som är nyckeln till smart tillväxt. Och framgångsfaktorerna för en startup är inte desamma som för en scaleup, poängterar han.

"Det som har tagit dig hit kan inte ta dig längre. Det finns viktiga mönster att följa – 'growth secrets' – för att framgångsrikt kunna skala upp ditt företag", säger Navin Thukkaram som särskilt trycker på tre områden: teamet, företagskulturen och kapital.

1. Hitta rätt team – och bra ledare

Vad har visat sig vara ett smart drag då, när det gäller team? Det är, tvärtemot vad många tror, inte fler utvecklare du ska lägga pengarna på i första hand, enligt Navin Thukkarams recept.

"När du är en startup är det multikonstnärer du behöver. Men efter de första 20 personerna, när du är en scaleup, ska du satsa på det seniora ledarskapet. Tänk 'dagisfröken' – du behöver någon som kan hantera egon, styra upp bråk och förflytta gruppen framåt."

2. Bygg en stark kultur

Företagskultur då? Navid Thukkaram visar ett klipp från filmen The wolf of Wall street, för att illustrera sin poäng. Filmens företag är vid ruinens brant efter att oegentligheter avslöjats. Trots det är jublande medarbetarna beredda att jobba hårt in i det sista för sin ledare.

"Jag säger inte att målet är att dina medarbetare ska vara precis så indoktronerade som i klippet här, men att bygga en tydlig företagskultur är en nyckel när att ditt bolag ska växa, inte minst för att locka talanger. Googles Sergei Brin intervjuade till exempel alla nya, blivande medarbetare själv. Han förstod värdet av en stark kultur", säger Navin Thukkaram.

3. Få med dig rätt investerare

Det tredje viktiga området för scaleups är kapital, eller snarare dina skyldigheter och åtaganden till dem du tar in pengar från. Många grundare fokuserar på vad bolaget är värt. Det är ett vanligt misstag, konstaterar Navin Thukkaram, vars råd snarare är att fundera över vem du lierar dig med.

"Om någon skriver ut en 15-miljonerscheck till dig kommer det så klart att finnas 'strings attached'. Fokusera på dem, så blir de aldrig till ett rep. Välj en investerare som har samma långsiktiga mål som du och som kan växa med dig. Serie A-rundans investerare ska kunna bära dig i B-rundan, du behöver det stödet."

Vill du läsa mer? På SEBs nyhetssajt Make it hittar du massor av inspiration, tips och råd, till exempel:


Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från SEB/Make it. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER