Sök

Footway dubblar rörelseresultatet – “otrolig potential för tillväxt”

Footway

Foto: Berit Roald/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Skosajten Footway omsatte 344 miljoner kronor, meddelar bolaget i det färska bokslutet.

Svenska Footway, som säljer skor på nätet, växer så det knakar.

I bolagets bokslutskommuniké framgår det att man under 2016 redovisade en omsättning på 344 miljoner kronor. Det är en tillväxt på 30 procent jämfört med föregående år.

Samtidigt som omsättningstillväxten tuggar vidare tripplas rörelsemarginalen – från drygt 2 procent till närmare 6 procent.

Bolagets rörelseresultat före skatter och avgifter uppgick till 20 miljoner kronor – att jämföra med 6 miljoner året innan.

“Resultatet är något som känns otroligt positivt och vi är väldigt nöjda med det. Att få det kvittot på vårt fokus på automatiserade processer och i synnerhet en automatiserad och effektiviserad marknadsföring gör att vi ser otrolig potential i vår fortsatta tillväxt för 2017”, säger bolagets vd och medgrundare, Daniel Mühlbach, i en kommentar till Breakit.

Bolaget har under året expanderat till 7 nya marknader.

“Planen för 2017 är att fortsatt ha stort fokus på att förenkla våra processer och se till att göra det ännu enklare för våra kunder att hitta skorna de söker efter och även att kunna dela med sig av sina frågor och kommentarer till varandra”, säger Daniel Mühlbach.

Footways preferensaktie är idag noterad på aktiehandelsplatsen First North. Det har tidigare spekulerats i att även bolagets stamaktier också ska noteras. Det dementerar bolagets medgrundare Louise Liljedahl i ett mejl till Breakit.

“I dagsläget finns det inte några planer på att hela bolaget ska noteras", skriver hon.

Läs mer