Jacob de Geer om det nya hotet från Square: "Varför tog det tog sån tid?”

Breakit - Jacob de Geer om det nya hotet från Square: "Varför tog det tog sån tid?”

Jacob De Geer välkomnar konkurrensen i Storbritannien. Foto: Anders Ahlgren/SvD/ TT samt Nina Eirin Rangøy.

Erik Wisterberg

Reporter

Nu utmanas svenska Izettle för första gången av jätten Square. Izettle-grundaren är dock långt från skakad.
”Vi har ett ordentligt försprång”, säger Jacob de Geer till Breakit.

En lansering på jättemarknaden Storbritannien fanns i korten redan när Jacob de Geer och Magnus Nilsson sjösatte sin betalutmanare Izettle för sex år sedan. 

I dag är Izettle, enligt egen uppgift, ohotad etta i landet vid sidan av den traditionella infrastrukturen för kortbetalningar. 

Nu utmanar det betydligt större bolaget Square, grundat av Jack Dorsey (som de flesta kanske känner igen som Twitters grundare). I dag aviserade Square sitt intåg i Europa via en lansering i Storbrittannien. 

Det är en nyhet som borde få Izettles investerare, som hittills har pumpat in omkring 2 miljarder kronor i riskkapital, att darra på manschetten.

Izettles grundare och vd Jacob de Geer tonar dock ned betydelsen av den nya konkurrensen.

”Vi har förväntat oss detta under de senaste fyra åren. Så den spontana reaktionen är lite grann att man undrar varför det tog så lång tid”, säger han till Breakit och tillägger:

”För oss är det business as usual. Vi fokuserar på att även fortsatt dominera den marknaden, precis som vi gör i nuläget”. 

Samtidigt är Square mycket större än er, vad tror du om deras chanser att bryta sig in?

”Vi respekterar Square, som är ett bra och innovativt bolag. De är också stora precis som du säger. Men vår styrka är att vi har varit i i Storbritannien i snart sex år”.

Man kan se den förestående bataljen mellan de Geer och Dorsey på flera sett. Rent krasst handlar det om vilken leverantör som småföretag som vill ta betalt via kort väljer. Pris, hur bra produkten funkar och andra villkor är centrala. Ett priskrig kan bli kostsamt för båda parter.

Men kampen mellan Izettle och Square kan också handla om mer komplexa faktorer, menar Jacob de Geer. 

”Vad man lätt glömmer med betalningar är att det är ganska komplext. Det är inte ’one size fits all’. Den data och den förståelse som vi har samlat på oss genom åren ger oss ett ordentligt försprång”. 

”Därmed inte sagt att man ska underskatta Square som bolag. Det finns 5,4 miljoner företag i segmentet som vi vänder oss till. Att tro att man skulle få vara ensam på en sådan marknad hade varit naivt”. 

Även Jack Dorsey använder i dag siffran fem miljoner företag som den adresserbara marknaden. Enligt Square-grundarens analys tar hälften av dem i dag inte betalt med kort. Därmed finns potential för Square att ta en rejäl marknadsandel utan att för den sakens skull norpa kunder från Izettle. 

Jacob de Geer är fast i tron om att Izettle kommer att vara störst i Storbritannien även om fem år. 

”Det är klart att vi är, det är absolut vår ambition”. 

Strategin är bland annat att erbjuda mycket mer än bara ett snabbt och billigt sätt att ta betalt via kort. Finansieringstjänsten Izettle advance, ett kassaregister i molnet samt faktureringstjänsten Izettle invoive är tre exempel.

”Vi har fått från att hålla på med kortbetalningar till att hjälpa småföretag att demokratisera handeln. När online och offline smälter samman fokuserar vi på hur vi med våra tjänster kan hjälpa småföretagen”, säger Jacob de Geer. 

Missa inte Breakits stora helgintervju med Jacob de Geer, där han bland annat avslöjar vilken lärdom från Spotify-grundaren Martin Lorentzon som han ständigt återkommer till

Läs fler artiklar
LÄS MER