Så slutade kampen mellan Spotify och Tidal – här är folkets dom

Breakit - Så slutade kampen mellan Spotify och Tidal – här är folkets dom
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Här hemma i Sverige är det många som är Spotify-anhängare – men hur ser det egentligen ut i den digitala världen i övrigt? Vi har svaret på vem som vann den digitala kampen.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Att rapparen Jay Z:s lansering av musiktjänsten Tidal har skapat reaktioner på alla håll och kanter. Men vilka har egentligen det största stödet på nätet – Spotify eller Tidal?

För att konkretisera hur snacket egentligen har gått har det digitala analys- och strategiföretaget Whispr Group, på uppdrag av Breakit, sammanställt data från sociala medier och digitala kanaler under och efter lanseringen av den nya musiktjänsten. Analysen innefattar forum, nyhetssajter, bloggar och sociala plattformar som Twitter och Facebook.

Nu kan vi avslöja vilka som faktiskt vann på nätet – häng med!

I den första ronden, som mäter reaktioner rent generelllt, bedöms Spotify stå som segrare. Att det blev en rejäl boom när Tidal lanserade sin tjänst med dunder och brak framgår tydligt – men i övrigt är det genomgående fler som pratar om Spotify än om Tidal.

Totalt sett har 4,5 miljoner inlägg postats som är relaterade till Spotify på plattformar som bloggar, forum och sociala medier. Motsvarande siffra för Tidal är 1,5 miljoner – varav mer än hälften av inläggen hade en negativ klang.

Motsvarande siffra för negativa reaktioner är enbart 19 procent för Spotify.

Så sent som förra veckan så gick Jay-Z till attack mot konkurrenterna på en live-streamad Tidal-konsert. Försöket ledde dock till fler konversationer kring Spotify snarare än kring Tidal.

Sorry, Jay Z. 

I hashtag-kriget står Tidal däremot som stor vinnare. Tidal lanserade sin sociala kampanj den 30 mars med hashtagen "#TIDALforALL" – och den fick snabbt spridning. Nyheterna om Jay Z:s nya investering fångades upp av både nyhetssajter och på sociala mederna och #TIDALforALL" användes därefter i 45 procent av inläggen – vilket är markant mer än hashtagen "#Spotify" under samma period.

Näst vanligaste hashtagen var "#S_C", vilket står för Jay Z:s initialer Sean Carter.

När det kommer till kändis-uppbackningen är Tidal utan tvekan den starkaste spelaren. Under de fyra första dagarna publicerades över 509 000 poster om Tidal globalt och artister som Jay Z, Kanye West, Nicki Minaj, Usher, Arcade Fire, Coldplay, Calvin Harris, Rihanna och Alicia Keys backade upp varumärket i inlägg, profilbilder och hashtags.

Globala influencers som däremot varit negativa mot Tidal har bland annat varit Perez Hilton, Lily Allen, Rainn Wilson, Chad Johnson and Shad Moss. Dessa har dock betydligt färre följare och supporters online än de som hurrar för Tidal.

Utklassning även i denna rond.

Rösterna som hurrat för Tidal har framför allt varit positiva till deras exklusiva material, att de kan erbjuda Taylor Swifts musik (man vet att man är stor när man får en egen kategori) och högkvalitativ ljudkvalitet.

Att artisterna får mer pengar i form av förbättrade royalty-villkor har dock varit både positivt och negativt för Tidal. Många har skämtat ironiskt om Tidal i och med att det knappast går någon nöd på Tidals grundare och delägare.

Argumenten mot Tidal har samtidigt varit att priset är för högt, att utbudet är förlitet, att tjänsten avsaknar av originalitet och att appen kräver för mycket data.

Allt som allt: Spotify gick vinnande ur den duellen.

Enligt analysen har konversationerna om Tidal primärt ägt rum på Twitter och majoriteten av konversationerna har skett i USA. Spotify bedöms dock ha bättre spridning mellan fler sociala kanaler: 14,4 procent av snacket om Spotify har ägt rum på Facebook, medan motsvarande siffra för Tidal enbart är 2,3 procent.

Men, för att återkoppla till den första ronden, så är det utklassning även här. 4,6 miljoner inlägg om Spotify väger tyngre än 1,5 miljoner inlägg om Tidal.

Så vilka vann då?

Tidal har på kort tid lyckas skapa synlighet och stora mängder konversationer online – mer än de flesta mäktar med på så kort tid. Men reaktionerna har minst sagt varit blandade och Spotify behåller sitt övertag och vinner.

Tips: Spana in hela infographic-bilden här!

Läs fler artiklar
LÄS MER