Sök

Spotify köper upp “Tinder för filmer”

Spotify

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska musikjätten Spotify har köpt upp bolaget bakom Mighty TV – en app som matchar filmälskare med nya filmer och tv-serier.

Mighty TV står bakom en app som skulle kunna beskrivas som ett “Tinder för filmer och tv-serier”. I appen kan du "swipa" mellan olika tv-serier. Baserat på vilka du “gillar” och “ogillar” så får du rekommendationer på vad du borde titta på.

Nu står det klart att Spotify har köpt upp bolaget.

I och med uppköpet kommer Mighty TV:s anställda att börja arbeta på Spotify. Mighty TV:s grundare Brian Adams tar chefspositionen “VP of technology” på Spotify.

Enligt Spotify kommer Brian Adams primärt att fokusera på att ta fram nya annons- och marknadsföringslösningar för bolagets freemium-version.

“Rekommendationssystemet i Mighty TV är helt i linje med hur vi tänker kring tekniken för annonsering och personifierad marknadsföring”, säger Jason Richman, produktchef på Spotify, på bolagets blogg och fortsätter: 

“Brian och hans team kommer hjälpa oss att fortsatt innovera vår kostnadsfria modell och utveckla vår ledande position inom programmatiskt ljudreklam.”

Baserat på Spotifys uttalanden låter uppköpet således inte som ett köp av film-appen som sådan, utan snarare ett köp kopplat till tekniken bakom appen samt bolagets kompetens.

På Mighty TV:s sajt framgår det även att appen tagits bort från exempelvis Appstore.

Mighty TV:s grundare Brian Adams är för övrigt ingen nykomling i techvärlden. Han har tidigare byggt bolaget Admel, som han sedermera sålde till Google för 400 miljoner dollar.

Så sent som i augusti tog MightyTV in 2 miljoner dollar i riskkapital från Canaan Partners och Spark Capital. Totalt sett har bolaget rest 4,25 miljoner dollar i riskkapital, enligt Business Insider.

Läs mer