Säljer funktionskläder för barn – nu investerar Addnature-trio i Isbjörn of Sweden

Breakit - Säljer funktionskläder för barn – nu investerar Addnature-trio i Isbjörn of Sweden
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Entreprenörerna bakom succén Addnature fortsätter att investera. Den här gånger kliver trion in som storägare i Maria Frykman Forsbergs och Camilla Schmidts friluftsvarumärke Isbjörn of Sweden.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

I höstas köpte österrikiska Signa e-handelsjätten Internetstores för 1,7 miljarder kronor. I köpet ingick bland annat friluftssajten Addnature som svenskarna Klas Berggren, Mathias Hedström och Martin Larsson byggt upp.

De tre svenskarna, tillsammans med den tidigare Addnature-chefen David Rönnberg och Pär Svärdson (medgrundare till Addnature men aldrig operativ i bolaget), fick enligt Breakits källor dela på runt en kvarts miljard kronor.

Sedan dess har trion påbörjat bygget av en ny e-handelskoncern. Bolaget har bland annat bunkrat upp med både fiske- och jaktsajter.

Nu står det klart att trion köper in sig i ännu ett friluftsbolag. Den här gången är det skid- och outdoor-varumärket Isbjörn of Sweden, som säljer funktionskläder för barn, som får in de tre entreprenörerna som storägare.

“Det känns jättebra. De har en bred kompentens ihop. Martin är inriktad på it, Klas på logistik, infrastruktur och avtal och Mathias på sälj. De har också erfarenhet av att bygga bolag i vår bransch. Och Addnature är fortfarande kunder hos oss. Det finns många synergier”, säger Maria Frykman Forsberg, vd i Isbjörn till Breakit.

“Att den här fantastiska trion går in som delägare och investerar med både sitt engagemang, sin tid och sitt kapital är för oss ett tydligt kvitto på att våra satsningar har lett oss i rätt riktning."

Trion blir i och med investeringen tredje största ägare i bolaget och äger 8 procent av bolaget.

Investeringen sker via köp av befintliga aktier från grundarna Maria Frykman Forsberg och Camilla Schmidt. Bolaget värderas i affären till 24 miljoner kronor, vilket innebär att det rör sig om en investering på knappt 2 miljoner kronor.

Mathias Hedström, som sedan tidigare även var styrelseordförande i bolaget, kommenterar affären:

“Efter att i över tio år ha följt Isbjörn of Swedens fina utveckling på nära håll, både som stor kund till Isbjörn genom Addnature och det senaste året som styrelseordförande, känns det fantastiskt kul att få möjligheten att bli delägare i bolaget. Maria och Camilla har byggt ett solitt bolag och varumärke som har ett stort förtroende bland svenska familjer och återförsäljare. Jag ser fram emot att tillsammans med dem fortsätta expansionen, i Sverige och globalt”, säger Mathias Hedström, styrelseordförande för ISBJÖRN of Sweden.

Nordic Kidswear, som bolaget bakom Isbjörn heter, grundades 2005 och omsatte 2015 cirka 15,3 miljoner kronor med en förlust på cirka 900.000 kronor.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel