Sök

Annonssamarbete med Collector Bank

5 råd till e-handlare – så får du mer lojala kunder

Adam Jonsson, produktchef på Collector Bank.

Breakit

Breakit

Allt fler e-handlare börjar intressera sig för hur man bygger lojalitet istället för att bara prata om konvertering. Så hur gör man för att få kunderna att återkomma gång på gång? Adam Jonsson, produktchef på Collector Bank, ger fem konkreta råd.

1. Satsa på kunskap och kompetens

Du har säkert några favoritvarumärken som ligger nära till hands när du ska köpa byggvaror, tvättmaskin, dator eller bil. Ibland är det rent emotionella parametrar som bygger relationen till ett varumärke, men ofta ligger det en aura av expertis bakom ett företag som vi anser oss lojala med.

Djup kunskap inom ett särskilt område bygger trovärdighet och därmed lojalitet – det är därför många utvecklar företagsbloggar, nyhetsbrev, white papers och seminarier. Om du som företag får expertstatus inom din kategori behöver du inte längre kriga med pris som främsta vapen.

2. Gör köpet praktiskt och enkelt

Man ska inte underskatta kundens önskan om en krångelfri köpupplevelse. Känns shoppingen smidig och enkel är sannolikheten stor att proceduren upprepas. Ta reda på vilka eventuella hinder som kan ligga till grund för att en kund lämnar köpprocessen i förtid, och utveckla valmöjligheterna inom logistik- och betalningslösningar för att underlätta så mycket som möjligt.

Vad som bygger lojalitet för just dina kunder skiljer sig kanske från andra. Ibland kan val av fraktfirma vara avgörande för om det bli köp eller inte, ibland är det möjligheten till avbetalning eller delfinansiering som är nyckeln. Fråga vad dina kunder vill ha!

3. Visa engagemang

Engagemang smittar som bekant av sig. Som e-handlare kan du aldrig luta dig tillbaka och tro att din sajt ska göra jobbet. Som kund märker man snabbt ifall företaget drivs av passion och engagemang − eller något annat.

Ibland kan det brinnande engagemanget handla om att erbjuda en nischad produktkategori och bestämma sig för att bli marknadsledande på just den – en udda sport eller en subkultur skulle kunna vara exempel på det.

Men även om du säljer ”allt till alla” kommer engagemanget ta dig långt när det gäller kundlojaliteten. Det enda du måste tänka på är att vara passionerad utan att bli för påstridig i kommunikationen.

4. Satsa på ett personligt bemötande

I e-handelsvärlden kan det personliga bemötandet verka dyrt och krångligt, men hela poängen är att kunden ska känna sig sedd och unik.

Ett nyhetsbrev med relevanta nyheter och intressanta artiklar är ett sätt, en bra kundtjänst är ett annat. Ett företag med bra och personlig kundtjänst får en hög andel återkommande kunder. Se det som att du driver en fysisk butik – kunden vill ibland ha någon att fråga innan köpet genomförs, och är det stängt på natten går det inte att handla.

Äkta lojalitet är en känsla som baseras på förtroende. Att bli personlig är det bästa sättet. Vi skapar lojalitet med personer snarare än företag.

5. Skapa social tillhörighet

Som bekant är vissa varumärken experter på att göra sig tillräckligt åtråvärda för att skapa en folkrörelse. Ditt företag kan också bygga varumärkeslojalitet, men då gäller det att öppna upp för en mer personlig dialog.

Var tydlig med företagets värderingar, vad ni står för och vad ni gör, men framförallt varför ni gör det.

Bjud in till kundträffar, forumdiskussioner, betatester, föreläsningar och utförsäljningar. Tänk att företaget är en person som du ska vilja ta en öl med.

Det här är en sponsrad artikel från Collector Bank, en digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Här kan du läsa mer om Collectors kundvänliga checkout för e-handel.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer