Så mycket tjänar Facebook i Sverige – vi har den okända siffran

Breakit - Så mycket tjänar Facebook i Sverige – vi har den okända siffran
Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg basar över Facebook. Foto: AP samt Jonas Ekströmer/Scanpix
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Facebook vägrar att avslöja sina intäkter i Sverige. Vi gav oss på jakt efter den hemliga siffran.
Enligt Breakits beräkningar sprängde Facebook miljardvallen under 2016.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Att Facebook sväljer en allt större andel av annonsörernas pengar är ett välkänt faktum världen över.

Rapporter från USA gör gällande att Facebook och Google stod för minst 58 procent av tillväxten på den globala digitala annonsmarknaden – förmodlingen mer.

I Sverige är marknaden för digital reklam värd 15,7 miljarder kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestudier.

Hur mycket Facebook – som ofta utmålas som de svenska mediernas huvudfiende – omsätter i Sverige är en hemlighet.

”Vi bryter inte ned våra omsättningstal på landsnivå”, svarar Peter Munster, kommunikationschef för Facebook i Norden. 

Enligt Breakits beräkningar nådde bolaget en milstolpe under förra året. Facebook drog då in uppskattningsvis drygt 1 miljard kronor i Sverige. 

Det är en siffra som Facebook varken vill bekräfta eller dementera. 

"Jag kan inte bekräfta eller kommentera några beräkningar som du gör", säger Peter Munster.

Nu undrar den kritiska läsaren, med rätta, hur vi har fått fram denna siffra som hittills aldrig har publicerats i svensk press.

Såhär har vi räknat:

# Facebooks senaste kvartalsrapport visar att varje användare i Europa genererade intäkter på i snitt 4,85 dollar per kvartal. Det motsvarar 42,6 kronor. 

# Enligt de senaste uppgifterna till Facebooks svenska partners har det sociala nätverket nu 5,9 miljoner aktiva användare i Sverige. 

# Baserat på dessa siffror drog Facebook in drygt en miljard kronor i Sverige under 2016. 

# Beräkningen är gjord utifrån antagandet att Facebooks svenska verksamhet ligger på Europasnittet när det kommer till intäkt per användare. Det finns faktorer som pekar på att intäkterna i Sverige borde vara högre, men likaledes finns omständigheter som pekar i motsatt riktning. 

Så hur ska siffran en miljard tolkas?

Det är förvisso en stor summa, men Facebook ligger av allt att döma långt efter Google på den svenska marknaden. 

Sökjätten omsätter minst 4,5 miljarder kronor i Sverige, sett till bolagets marknadsandel på marknaden för köpta sökord i Sverige. 

Uppskattningarna för Sverige stämmer i stora drag överens med styrkeförhållandet mellan de två nätgiganterna på global nivå.

# Facebooks totala annonsintäkter 2016 landade på 26,9 miljarder dollar. 

# Googles ägarbolag Alphabet Inc rapporterar i sin tur att Googles annonsintäkter låg på 79,3 miljarder dollar samma år. 

Vad som är intressant, och inte särskilt väl belyst i svensk affärspress, är Facebooks oförmåga att tjäna pengar på sina användare bortom hemmamarknaden. 

Varje användare i USA/Kanada genererade i snitt 20 dollar till Facebook under det sista kvartalet 2016. Motsvarande siffra för Europa är betydligt mycket mindre, bara 6 dollar. Vad det beror på kan du läsa här – eller höra i Breakits rykande färska podcast.

 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel