Måns Hultman byggde ett svenskt miljardbolag – här är hans 5 vassaste råd

Breakit - Måns Hultman byggde ett svenskt miljardbolag – här är hans 5 vassaste råd
Måns Hultman ger råd till andra entreprenörer. Foto: Camilla Björkman.
Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

Sluta vara en visionär och fetmarkera kurvorna som går uppåt. Det är några av råden från Måns Hultman – mannen bakom Unicorn-bolaget Qliktech som senare såldes för 25 miljarder kronor.

Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

Han har varit flitigt omskriven som mannen bakom succén för miljardföretaget Qliktech, där han var vd fram till 2007 och därefter kvar som styrelseordförande i två år. Företaget levererar mjukvara för visualisering av data och analys och har idag både börsnoterats och köpts ut igen för hisnande 25 miljarder kronor.

Måns Hultman själv har lämnat bolaget, driver numera riskkapitalbolaget Zobito och sitter i styrelsen i ett antal bolag. På eventet Growth by Greenhouse, SEB:s tillväxtkatalysator, intervjuades han på tisdagen om vad som skapar ett Unicorn-företag.

”Om jag fick en krona för alla som sa att Qliktech var en dålig idé hade jag kunnat köpa en pilsner vid det här laget. Men jag visste att jag hade rätt – så var det bara”, sade Måns Hultman från scenen.

På frågan hur han kunde bygga ett så framgångsrikt bolag svarade han med en rad konkreta råd, som även Breakits läsare kan dra nytta av:

1. Tänk att idéer är king – men utförande är king kong

”Du kan ha en jäkligt bra idé, men kan du inte få ut den kommer du att fallera i alla fall”, sade Måns Hultman.

Det gäller inte bara dig som grundare – utan även dina medarbetare, menar han. För att genomföra idéer måste du också låta andra misslyckas.

”Alla måste få göra fel, det viktigaste är att man lär sig av felen. Det är mycket bättre att göra något och göra fel än att sitta på sin kammare och inte göra något alls”.

2. Lägg tid på att hitta din marknad

Många företag lägger inte tillräckligt med tid på att hitta sin marknad, sade Måns Hultman och tog företaget Salomon som exempel. De säljer bland annat skidpjäxor vilket många andra också gjorde när de drog igång. Men pjäxorna var obekväma – och Salomons lösning blev att göra den perfekta pjäxan.

"Det fanns en jättestor marknad för pjäxor – men de lyckades med att betjäna den marknad som ville ha bekväma pjäxor".

Här gäller det att vara ärlig med sig själv och fråga: kan jag lösa det här problemet bättre än någon annan? Om inte: vad har jag för rätt att existera på den här marknaden?

3. Var en entreprenör – inte en visionär

Många tror att en visionär och en entreprenör är samma sak. Så är det inte, menar Måns Hultman.

”En visionär är någon som kläcker nya idéer hela tiden. En entreprenör ser en idé och genomför den sedan varje dag. Du är på kontoret först och går sist. Lyckas du dessutom entusiasmera dina medarbetare att vilja jobba för samma mål är det ännu bättre”.

4. Förstå dina svagheter

Omge dig av människor som kompletterar dina svaga sidor – och ha respekt för de personerna.

”Jag är inte särskilt bra på ordning och reda även om jag förstår att det är viktigt. Jag är heller inte så bra på matematik, eller särskilt kreativ. Däremot tycker jag om människor och jag är ganska duktig på att tänka tvärtom”, sa Måns Hultman.

5. Ge aldrig dina investerare dåliga överraskningar

Det näst sämsta investerare vet är att förlora pengar, det sämsta är dåliga överraskningar, menar Måns Hultman. Under hans år som vd tog Qliktech in kapital i flera omgångar. Då var däremot inte företaget så lönsamt som det är idag – tvärtom.

För att ändå hålla investerarna nöjda blev kommunikationen en viktig fråga.

"Vi la upp det så att vi kommunicerade det som var sant – men fokuserade på kurvorna som pekade uppåt. Tillväxtkurvan pekade till exempel uppåt, så den gjorde vi i fetstil. Lönsamheten var däremot inte lika kul, så den kurvan gjorde vi tunnare”, sa han och rev ner skratt.

Läs fler artiklar
LÄS MER