Sök

Ingen rädsla för bubblor på SUP46:s stora sommarmingel

Foto: Sanna Wolf-Watz

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Varningsröster höjs med jämna mellanrum om en ny it-bubbla. En oro som inte delades av branschfolket som minglade runt på försommarens stora techfest hos SUP46 och Startup Grind.

Amerikanska investeringsfirmor satsar miljarder i startups och värderingarna skjuter i höjden. Fototjänsten Snapchat värderas till över 120 miljarder kronor, vilket vi berättade om i onsdags. Enligt grundaren Evan Spiegel har investeringarna i techbolag drivits på av låga räntor och av att centralbankerna har pumpat in nytryckta digitala dollar i ekonomin.

Det kanske inte är konstigt att det har debatterats om det vi nu ser är en ny techbubbla eller inte. 

Vi frågade tech-entusiaterna som sommarminglade på SUP46-innergården:

Tror du vi befinner oss i en andra bubbla?

 

 

 

 

 

 

 

 


Marie Wall, Vinnova:

“Jag tror det är en sundare inställning i dag jämfört med då det fanns många investerare som byggde luftslott. I dag vill många entreprenörer bygga riktiga bolag och många som investerar är själva entreprenörer.

Annika Lidne, medgrundare och vd, Dramatify:

“Nej, mycket är annorlunda nu jämfört med slutet av 90-talet och början av 2000 då förväntningarna var väldigt uppblåsta. Det är möjligen i Silicon Valley som man kan prata om det men värderingarna i Sverige är helt andra”.

 

 

 

 

 

 

 


Paiame Shalalvand, medgrundare Wordbolt.

“Det är väl någon sorts techbubbla och vissa bolag är lite övervärderade. Men jämfört med IT-bubblan 2000 så är det en mer mogen tid nu och produkterna som kommer fram är bättre”.

 

 

 

 

 


Sebastian Lindén, medgrundare Wordbolt:

“Vissa branscher blir övervärderade, som till exempel sociala medier-bolag. Det handlar också mycket om personen bakom ett bolag, om någon gått på till exempel Stanford så blir det direkt en hög värdering för att tron är hög att den personen kan lyckas”

 

 

 

 

 

 


Pär Hedberg, vd och grundare, Sting: 

“Nej, det är inte alls samma sak som det var 2001 med haussade bolag och okunniga investerare”.

 

 

 

 

 

 

 

Alexandra Rabi, marknadsassistent Salesbox CRM: 

“Nej jag är inte rädd för en bubbla, vi behöver teknologi och det är bra att det finns folk som vill investera i det”.

Läs mer