Så vill Youtube möta problem med extremistiskt innehåll

Breakit - Så vill Youtube möta problem med extremistiskt innehåll
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Youtube vidtar åtgärder efter att flera annonsörer valt att bojkotta videoplattformen på grund av bristande förmåga att ta bort extremistiskt innehåll.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Under måndagen valde varuhuskedjan Marks and Spencer att ta bort sin reklam från videotjänsten. Andra bolag som gjort likadant inkluderar HSBC, Lloyds, RBS, McDonald’s, L’Oreal, Audi, BBC, O2, The Royal Mail och Domino’s.

Youtube har haft problem med uppladdningar av nynazistiska videos på tjänsten. Nu meddelar moderbolaget Google att man tänker sjösätta tuffare annonspolicyer, skriver Business insider.

IT-jätten avser också öka marknadsförares möjlighet till kontroll och förstärka med fler personer för granskning av stötande innehåll.

Läs fler artiklar
LÄS MER