Sök

Läkemedel och mobilannonser – här finns möjligheterna inom tech

Foto: Fickr/japanexperterna.se

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Mary Meeker på riskkapitalbolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers har analyserat de viktigaste trenderna och utmaningarna för techbranschen. Vi har sammanställt det viktigaste.

Först och främst ett lugnande besked – vi är inte inne i ny techbubbla. Åtminstone inte enligt Mary Meekers senaste rapport där hon analyserar den stekheta it-sektorn. Även om Nasdaq ligger på samma nivåer som för 15 år sedan motsvarar investeringarna bara två tredjedelar av hur det såg ut då.

Enligt Mary Meeker är hälsa ett av de hetaste segmenten idag, i och med att teknologin sänker kostnaderna och gör det möjligt att förebygga kroniska sjukdomar. Potentialen bedöms vara stor.

Ett annat segment som är på framfart är mobilsurfandet. Enligt rapporten växer mobilsurfandet idag snabbare än internetanvändande i allmänhet. Förra året ökade den totala mängden internetanvändare världen över med åtta procent, medan antalet som surfar med mobilen ökade med 24 procent.

Användarna lägger samtidigt mer tid på surfande på mobilen än de gjort tidigare. På sex år har till exempel tiden som en genomsnittlig amerikan lägger på att surfa på mobilen ökat från 20 minuter till tre timmar. Det gör att fler bygger vertikalt så att användarna behöver vända på skärmen.

Att appar fortfarande är hett råder det ingen tvekan om. De appar som används mest idag är meddelandeapparna – vilket innebär en tuff utmaning för nya företag. Att komma in på dem kan svara svårt eftersom folk vill ha samma meddelandeappar som sina vänner.

Vidare konstaterats att många av de nya funtionerna i amerikanska och europeiska appar kommer från redan existerande asiatiska appar.

Trots att fler tillbringar mer tid med sin mobil och att annonseringen i mobiler växt med mer än dubbelt så mycket som desktop är det fortfarande ett stort gap i mobilannonseringen. Mobilen står för 24 procent av vårt surfande, men får bara åtta procent av reklamintäkterna.

I Indien går 65 procent av allt surfande genom mobilen.

De största företagen på nätet är idag plattformar som får sitt innehåll från användare, så som Google och Facebook. Användargenererat material växer samtidigt explosionsartat. Skapande på Pinterest ökar med 75 procent, filmande på Twitch med 83 procent och berättelser på Wattpad med 140 procent.

Tonåringarna fortsätter att vara de viktigaste trendsättarna. De börjar i allt större grad prioritera bildmaterial över text. Facebooks popularitet hos de mellan 12 och 24 sjunker medan appar som Instagram och Snapchat växer. Samma generation är mer positivt inställda till tillfälligt arbete, som med företag som Uber, eftersom de värderar flexibilitet och kontantbonusar. 44 procent av de som är behovsanställda i USA är födda kring millenniumskiftet.

Fortfarande ligger personlig utveckling och utbildning högst på vad unga värderar i sitt arbete. Många använder också tillfälligt arbete eller hyr ut sin bostad genom sajter som Airbnb för att få in extra inkomst, inte som enda inkomstkälla. Den här typen av nya företag skapar också problem för beslutsfattare eftersom de ibland hamnar i en juridisk gråzon när det gäller till exempel skatter. Men enligt rapporten ger det också beslutsfattare en möjlighet att skapa bättre lagar

Att utveckla mjukvara handlar inte längre om att göra det det möjligt för användare att kunna göra saker snabbare utan om att kunna göra saker annorlunda. Exempel på detta är företag som Slack, Square och Zenefits.

I övrigt berättar rapporten att e-handeln ökar och att nästan alla saker finns tillgängliga inom en timme, oavsett om det handlar om grönsaker, färdigmat eller taxiresor. Det blir också allt mer populärt att titta på e-sport som underhållning och allt fler drönare flyger över våra städer. Kina blir mer innovativt när det gäller teknikanvändning och får allt fler smarta telefoner med kinesiska bolag som Xiaomi som tar över stora delar av marknaden.

Läs mer