Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Elbilstartupen Uniti vill bygga fabrik i Skåne – nu saknas bara en halv miljard kronor

Artikel bild
T.v: En modell av Unitis kommande bil. T.h: Florian Schiewald, ekonomichef på bolaget. Foto: Albin Wilson/Press.

Det svenska startupbolaget Uniti planerar en egen fabrik i Skåne för sina elfordon. Under det kommande året vill bolaget ta in över en halv miljard i finansiering till bygget – med hjälp av crowdfunding.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Uniti jobbar på att utveckla egna elbilar för stadskörning. Tanken är att bilarna, som tar max tre personer, ska kunna funka som en extra bil, eller en första bil för småbarnsfamiljer. Bolaget räknar med att kunna ta ungefär 200.000 kronor per bil.

I höstas fick bolaget in drygt 11 miljoner kronor genom en crowdfundingkampanj på Fundedbyme – en sajt som låter sina medlemmar investera i onoterade bolag. De pengarna ska användas för att ta fram en första prototyp.

När man fått på plats prototypen är ambitionen att etablera en elbilsfabrik i Skåne, rapporterar nu sajten Di digital.

Det är en riktig jättesatsning för bolaget som räknar med en produktionskapacitet på 50.000 bilar första året. Man har dessutom fått med den tyska elektronikjätten Siemens på tåget. Siemens bidrar genom att ge Uniti verktyg för att testa produktionslinjen virtuellt innan fabriken har byggts upp.

Men det finns en rad frågetecken kring hur planen ska genomföras i praktiken.

Det första är att finansieringen av fabriken är långt ifrån klar. Bolaget arbetar just nu med en mindre kapitalrunda med några institutionella investerare. Då hoppas man få in 10-15 miljoner kronor. Därefter väntar ytterligare en kapitalrunda – på hissnande 500 miljoner kronor, enligt Florian Schiewald, ekonomichef på Uniti

Bolaget vänder sig dessutom inte till traditionella riskkapitalister. Istället vill man upprepa sin första crowdfundingsuccé – fast 50 gånger större.

“Vi välkomnar institutionella investerare men det ska vara öppet för alla. Vi jobbar nu med strukturen för hur kampanjen ska lanseras. Den kommer lanseras på vår egen sajt och vi räknar med att vi behöver locka 2-2,5 miljoner människor till sajten. Vi riktar oss mot hela världen. Vi ser även möjligheter att erbjuda förhandsbeställningar genom kampanjen”, säger Florian Schiewald till Breakit.

Om man lyckas genomföra kampanjen blir det en av de mest framgångsrika någonsin.

En annan utmaning är tidsplanen. Den färdiga prototypen av bilen ska visas upp för allmänheten efter sommaren. Redan 1,5 år senare – vid årsskiftet 2018-2019 – räknar man med att den första bilen rullar ut ur fabriken.

I fabriken - som ännu inte har en fysisk plats - ska bolaget ta han om slutmontering och tillverka större strukturer som är unika för deras egna bilar.

Är det en realistisk tidsram att bygga en fabrik och få igång produktionen på 1,5 år?

“Med de metoder vi använder är det möjligt. Det vi har sagt är att vi ska kunna leverera bilar 2019. Många av metoderna som används idag för att tillverka bilar tar otroligt lång tid. Vi undviker de metoderna. Det är därför det blir möjligt under 1.5 år”, säger Anton Franzén, teknikchef på Uniti.

Florian Schiewald berättar vidare att bolaget samtidigt räknar med att genomföra en börsintroduktion i början på 2019.

Den tajta tidsplanen gör också att bolaget måste växa blixtsnabbt. Bara under det kommande året vill man öka antalet anställda från 40 till 200. Samtidigt säger Florian Schiewald att bolaget i dagsläget bara gör en förlust på ungefär 1 miljon kronor i månaden, inklusive alla kostnader för att ta fram prototypen. Det är alltså med 30 avlönade anställda och tio praktikanter.

“De flesta är unga personer, så vi betalar inte marknadslöner för senior personal. Samtidigt har vi ett optionsprogram så en stor del av betalningen går genom det. Dessutom har vi med erfarna personer som gått ned 50 till 70 procent i lön för att jobba på Uniti”, säger han.

Uniti är inte den enda fabriken som planeras i Sverige. Bland annat har näringsminister Mikael Damberg har bland annat uppvaktat Tesla för att bygga en ny fabrik i Sverige. Dessutom har den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson kommit igång med sitt nya skandinaviska projekt Northvolt. Det är en batterifabrik som beräknas kosta upp emot 40 miljarder kronor. Finansmannen Harald Mix är en av personerna som har investerat i Peter Carlssons satsning.

Läs mer