Sök

Thomas Ekman bygger Sveriges nya techstjärna – ska spränga miljardvallen

Cabonline

Thomas Ekman, Cabonline Foto: Press / TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Thomas Ekmans uppdrag är att bygga en plattform som ska digitalisera taxibranschen. Nu ska omsättningen i doldisbolaget Cabonline mångdubblas.

På tisdagsmorgonen kunde vi rapportera om att hela fem svenska techbolag slagit sig in på tio-i-topplistan över Europas snabbast växande företag. Fyra av bolagen är relativt välkända för Breakits läsare. Det handlade om klocksuccén Daniel Wellington, spelbolaget Feo Media (som utvecklat Quizkampen),  hästspelet Star Stable och e-handlaren Furniturebox. Men det femte bolaget på listan som dessutom placerade sig näst högst upp på listan av de svenska bolagen dolde sig en riktigt doldis – Cabonline Technologies.

Det är ett bolag som knappt uppmärksammats vare sig här på Breakit eller i andra affärsmedier (även om vi med viss stolthet måste påminna om att vi faktiskt inte helt har missat bolaget). 

Bakom Cabonline Technologies döljer sig dessutom en riktigt intressant historia. Bolaget är sprunget ur den svenske taxikungen Rolf Karlssons miljardimperium. Redan för dryga sju år sedan startade hans son, Anders Karlsson, ett utvecklingsarbete som senare skulle komma att bli Cabonline Technologies.

Grundidén är att skapa en teknikplattform som taxibolag runt om i världen ska kunna använda när de digitaliserar sin verksamhet. De första kunderna har kommit från den egna koncernen där bland annat Taxi-kurir och Topcab ingår men de närmaste åren är siktet inställt på en kraftfull internationell expansion.

“Marknaden i Sverige ligger långt före övriga Europa tack vare att vi avreglerades redan 1990 vilket var först i världen. Nu driver digitaliseringen på efterfrågan från kunderna på en avreglering och vi ser att det sker på marknad efter marknad”, säger Thomas Ekman.

Han var tidigare vd för Tele 2 i Sverige och rekryterades som koncernchef till Cabonline när det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital köpte bolaget 2015. Nu är ett av hans viktigaste uppdrag att ytterligare driva på den digitala tillväxten i Cabonline. Under fjolåret växte omsättningen i teknikdelen Cabonline Technologies från 90 miljoner till cirka 140 miljoner kronor.

Men är ändå en blygsam ökning jämfört med det som Thomas Ekman ser framför sig på några års sikt. Hela Cabonline-delen omsätter idag 5,5 miljarder kronor där den överväldigande del av intäkterna kommer från den traditionella taxiverksamheten. När Cabonline nu gasar sin tekniksatsning ytterligare ska också tillväxten rusa i höjden.

“Om några år ska tech-delen stå för mer än halva omsättningen eller ett antal miljarder. Eftersom skalfördelarna är bättre för teknikplattform så borde lönsamheten också bli högre”, säger Thomas Ekman.

Ett 60-tal utvecklare sitter idag på kontoret vid Kungsgatan i centrala Stockholm och utvecklar plattformen som Thomas Ekman alltså räknar med ska skapa en miljardaffär om ett par år. Konkurrensen om utvecklarna från andra teknikbolag är tuff men Thomas Ekman ser ändå att Cabonline har fördelar jämfört med konkurrenterna:

“Vi anställer ju samma typ av människor som Spotify och King men vi agerar också på en spännande marknad som håller på att stöpas om i grunden tack vare digitaliseringen. Det gör det attraktivt för många att jobba hos oss”, säger Thomas Ekman.

Uber har fått mycket uppmärksamhet i Stockholm men Thomas Ekman säger sig inte märka av den amerikanska konkurrenten i någon större utsträckning.

“Vi har runt 7000 bilar totalt varav 3000 i Stockholm. Jag uppskattar att Uber har några hundra bilar. Men de har varit med och drivit på digitaliseringen av marknaden och det tjänar vi alla på. Generellt är lönsamheten bättre idag i branschen eftersom efterfrågan ökar på att åka taxi”, säger han.

Läs mer