Svenska Fastout lanserar VR-produkt för massmarknaden

Breakit - Svenska Fastout lanserar VR-produkt för massmarknaden

T.v: Alexander Greidinger, vd på Fastout. Foto: Sandra Birgersdotter och Jae C. Hong/AP/TT

Finwire / Breakit

Drönarbolaget Fastout lanserar den nya VR-produkten FastOut VR som riktar sig till massmarknaden.

Bolaget har redan tecknat avtal med ett tiotal mäklarfirmor i Sverige, Portugal och Spanien för den nya appen och räknar med stor efterfrågan på produkten.

Det framgår av ett pressmeddelande.

"Redan innan vi hade lanserat FastOut VR så lyckades vi teckna avtal med fastighetsmäklare på tre av våra marknader, i Sverige, Portugal och Spanien. Vi känner att det finns ett väldigt stort intresse för produkten. Det här är en lättanvänd produkt i alla avseenden. Det tar inte mer än 10 minuter att fota, bearbeta och ladda upp en VR-tour för till exempel en lägenhet till salu. Och kostnaden blir betydligt lägre än liknande tjänster då hela processen är automatiserad. Därför är det här en produkt för en potentiellt mycket stor marknad", säger Alexander Greidinger, vd på Fastout.

Inledningsvis är det fastighetsmäklare som står för beställningarna av VR-hårdvaran och abonnemang. VR-hårdvaran som bolaget levererar med abonnemanget säljes separat och består av VR-kamera, VR-glasögon och stativ. Själva abonnemanget kostar från 2.990 kronor i månaden där priset är beroende av hur många konton kunden önskar. Med
abonnemanget ges möjligheten att skapa obegränsat antal VR-tourer.

FastOut VR kan användas med eller utan VR-glasögon och är fullt anpassad till desktop, mobil och surfplattor. Produkten finns nu för kunder att ladda ner från AppStore. Bolaget räknar med att kunder finns inom många områden som bygg- och anläggning, kommersiella fastigheter, turistindustrin mer flera branscher.

Läs fler artiklar
LÄS MER