Breakit - Sparexperten: Fintechbolag säljer grodor med löfte om att det ska bli prinsar
F.v: Avanzas sparekonom Claes Hemberg, prins Carl Philip och en groda av arten Atelopus zeteki. Foto: Press samt Darryl Dyck/Fredrik Sandberg/AP/TT

Sparexperten: Fintechbolag säljer grodor med löfte om att det ska bli prinsar

Breakit
Breakit
17 mar 2017, kl 17:09

Att utmana den gigantiska finansbranschen är inget litet uppdrag. Avanzas sparekonom Claes Hemberg frågar sig om inte vissa fintechbolag har tagit för lätt på utmaningen.

Breakit
Breakit
17 mar 2017, kl 17:09

En rad techbolag lockar nu bankkunder att tänka nytt och större. Det kan öppna nya ögon och väcka till nya vanor. Dessvärre kan de även fälla krokben. Kanske ser vi barnsjukdomar eller så är tröskeln högre. Ett bra och tyvärr även tråkigt exempel på detta hittar jag i fondappen Tieless.

Nya fintechbolag har ofta rappa namn som Dreams, Tink, Nowo, Opti och Tieless. Korta namn är viktigt när de ska synas som app i skenet på våra telefoner. De är också snabba, raka och rappa i tonläge och pedagogik. Allt det här kan revolutionera den ofta trista och tråkiga bankvärlden. Men har de tagit utmaningen för lätt?

De finansiella apparna har ofta goda idéer. Vi kan spara när vi konsumerar. Vi kan få koll, utan att räkna. Och vi kan få fondråd. Det låter vettigt, men en sparapp måste ge ränta, pensionsapp får inte vara dyr och trygga fondråd får inte överraska. Då blir hippa appar inte mer än dagsländor.

I det här bra-dåliga facket faller också fondsparappen Tieless. Tieless är ett fyndigt namn, när många svenskar är fast i dyra fonder. Tiless-appen är vass, men de missar några väsentliga vägskäl, som kan ge användaren rejäla kallsupar.

De får pluspoäng, för de vänder sig till massorna, där många rådgivare havererar. De lyckas att rekommendera lågprisfonder. Det är underbart bra för 9 av 10 sparare.

Andra pluspoänget får råden om balansen på kontot. Du får rätt andel börs och räntor. Återigen misslyckas många banker här.

Tieless får dessvärre även några allvarliga minuspoäng. Som att de inte riktigt förstår konsumentens vanor i verkliga livet.

Det första minuspoänget gäller fondvalet. Tieless rekommenderar ”börshandlade fonder”. De går enkelt att köpa och sälja, men passar bara fondproffs. Vanligt folk vill hellre autospara varje månad och däremellan glömma alltsammans, i en vanlig fond.

Andra minuspoänget: Bemötande av trygga sparare. Här ger Tieless rådet om utländska räntefonder. Räntan kanske är 2%, men valutan kan här svänga 10-20 procent per år. Ett helt vansinnigt råd för en sparare som vill ha trygghet.

Sist erbjuder de förvaltning; att de ska byta fonder åt mig. Men här saknar de bevis för att de kan jobbet. De säljer en groda med löfte om att det ska bli en prins.

På ett liknande sätt måste vi granska, testa och provköra nya fondappar, sparappar och fintechbolag. Tieless gillar jag, med en stor nypa salt. Men Tielss har för många barnsjukdomar, än så länge. Den kan få dåligt rykte som är svårt att tvätta bort. Detta fungerar dåligt när det gäller finansiella tjänster. Här ska ju folk stoppa in sina surt förvärvade pengar. Då måste appen funka direkt. Här finns inte den långa startsträckan och möjligheterna att testa sig fram. Å andra sidan, hade appen fungerat kunde den ha etsat kvar kunder i många årtionden.

CLAES HEMBERG, SPAREKONOM PÅ AVANZA

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel