Sök

Alesso backar upp ny svensk app - får in 30 miljoner i riskkapital

Keyflow

FOTO: ALESSOS OFFICIELLA SAJT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”Vi ska bli en Uber för nattklubbarna”, säger entreprenören Greger Hagelin som nu ska rulla ut produkten globalt.

Efter att ha byggt upp det egna klädmärket Wesc och noterat det på Stockholmsbörsen är Greger Hagelin nu redo för nästa utmaning - att revolutionera den globala nattklubbsindustrin med techbolaget Keyflow.

Ett och ett halvt års arbete har investerats i teknikutveckling och de närmaste månaderna ska affärssystemet lanseras runt om i världen.

”Hittills har vi gått lite under radarn men nu ska vi börja testa systemet skarpt på ett tiotal klubbar runt om i Europa och inom tre månader ska vi finnas i 60 städer och på 120 olika nattklubbar”, säger Greger Hagelin som för närvarande befinner sig i Los Angeles där ett kontor eventuellt ska etableras inom kort.

”Vi ska öppna kontor i USA men vi har inte bestämt var än. Det kan bli här eller New York”, säger han.

Affärsidén är att förenkla nattklubbsbesöket både för gästen och den som driver klubben. Förutom en enklare administration och en bättre kundupplevelse ska lösningen också driva på försäljningen för klubbägarna.

”Vi har byggt världens bästa globala hanteringssystem för VIP-gäster. Klubbarna kan ge sina gäster digitala VIP-kort istället för fysiska”, säger Greger Hagelin.

Med gästlisteappen ska användarna kunna köpa gästlisteplatser, vip-rumsplatser och drinkbord på de anslutna nattklubbarna. Samtidigt har klubbarna och deras dörrvakter särskilda appar för att hantera förfrågningar från gästerna.

Idag sker mycket av kontakterna med gästerna via telefon eller mail. Men med Keyflows system så kan den ganska tidsödande hanteringen försvinna.

Keyflows affärsmodell bygger på att man tar ut en avgift av de gäster som använder appen. Varje bokad biljett till en nattklubb debiteras med 10 procent i avgift och bokar gästen ett bord så tas en avgift ut på mellan 2,5 och 5 procent.

”Hittills har vi inte fått några kritiska reaktioner på de avgifterna. Vi löser ju ett problem för kunden”, säger Greger Hagelin. 

Nu är planen att göra en större internationell lansering och i samband med det plockar Keyflow också in nytt riskkapital. Redan förra sommaren gick externa investerare in med 15 miljoner kronor.

Pengarna kommer från en riktigt namnkunnig skara. Bland annat stoppar Investor-chefen Börje Ekholm in kapital tillsammans med den tidigare H&M-chefen Fabian Månsson och grundaren av Dustin, Bo Lundevall.

Nu får Keyflow in ytterligare 30 miljoner kronor i riskkapital från sina ägare.

”Nyemissionen är garanterad av oss i ägargruppen men jag vill inte säga exakt vilka av ägarna som går in med pengar denna gång”, säger Greger Hagelin.

Från sin tid som vd för klädbolaget Wesc har han haft mycket kontakter med några av världens största DJ:s och även i Keyflow-projektet är dessa kontakter viktiga pusselbitar.

Den här gången är svenska dj:n och musikproducenten Alessandro "Alesso" Lindblad med som delägare och marknadsförare av bolaget. Alesso, som gick in i Keyflow redan i den första finansieringsrundan förra sommaren, rankas som en av världens främsta dj:s och var med tidigt som investerare och är även med i den finansieringsrunda som nu håller på att avslutas.

”Han är såklart en fantastisk resurs. Det är viktigt med den typen av människor för att nå ut bland nattklubbarna”, säger Greger Hagelin.

Trots att försäljningen knappt kommit igång värderades Keyflow till hela 200 miljoner kronor i samband med att riskkapitalet togs in. Men det var inget som skrämde investerarna.

”Det gick faktiskt väldigt lätt att få in pengarna. Jag har själv investerat pengar och i det här läget har jag främst gått till mina vänner. Flera riskkapitalbolag har hört av sig men vi har tackat nej”, säger Greger Hagelin.

Läs mer