Sök

Zounds nya milstolpe – säljer för över en miljard

Zound industries

Zound industries vd Pernilla Ekman. Foto: Pressbilder från Zound samt Marshall Headphones.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Marshall-högtalaren har blivit en kassako.


Det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries sålde för totalt 1.042 miljoner kronor under 2016, rapporterar Di Digital

Det är en ökning med 38 procent jämfört med året innan.

Som Breakit kunde avslöja i höstas hänger en stor del av bolagets intäkter på en licensuppgörelse med Marshall. Enligt Breakits uppgifter står Marshallprodukterna för 60-70 procent av bolagets omsättning. 

Di Digital uppger i dag att bara högtalarna, trådlösa sådana optimerade för streaming, står för hela 56 procent av omsättningen. 

”I år har vi en halv procent av den globala hörlursmarknaden och två procent vad gäller uppkopplade högtalare. Så även om vi har ett fantastiskt resultat i år så har vi inte ens börjat skrapa på ytan”‚ säger Konrad Bergström, medgrundare av bolaget, till Di Digital. 

I höstas inleddes en process där licensuppgörelsen mellan Zound och Marshall skulle förhandlas om.

Ett långsiktigt avtal, som säkrar de viktiga licenserna i många år framöver, anses vara centralt för att Zound ska ha möjlighet att gå till börsen. Di Digital uppger att det ska ske under 2017 – och att målet är en värdering på 3 miljarder kronor. 

Hur det går med de helt avgörande licensförhandlingarna med Marshall vill Konrad Bergström inte svara på. 

”Börsnotering är en sak vi tittar på inför nästa stora tillväxtfas. Men det finns flera alternativ som vi också överväger”, säger Konrad Bergström om börsplanerna. 

Zound har uppvisat plusresultat de senaste åren. Även 2016 ska bjuda på svarta siffror enligt Di Digital. 

Läs mer