Sök

Kaféstartupen Wheelys nya satsning: Dygnet runt-öppna affärer utan personal

Wheelys

Maria de la Croix, grundare och vd på Wheelys. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det svenska startupbolaget Wheelys breddar sin verksamhet från cykelkaféer och lanserar en egen obemannad kiosk.

Svenska Wheelys café har blivit kända genom att sälja cykelkaféer till entreprenörer runt om i världen. I dagsläget har bolaget ungefär 800 handlare som använder deras utrustning. Utöver själva cyklarna har bolaget även skapat en plattform där kaféerna kan köpa utrustning och råvaror till sina små butiker.

I vintras köpte Wheelys det skånska företaget Näraffär, som bygger system för obemannade affärer. Nu rullar bolaget ut sin första butik under namnet Wheelys 247.

“Det är en butik där du checkar in med vår mobilapp och kan köpa till exempel en kaffe eller frukost”, säger Maria de la Croix, medgrundare och vd på Wheelys.

Hon är på plats i Shanghai, där butiken har lanserats, när Breakit når henne.

“Vi har ett kontor här sedan tidigare så det var en logisk plats att lansera. Shanghai är dessutom en av världens största städer”, säger hon.

Hur kommer det sig att ni satsar på butiker nu istället för kaféerna?

“Vi är intresserade av detaljhandel generellt och vill vara i framkant där. Tanken är att göra det enklare för entreprenörer generellt. Vi breddar bara från kaféer till butiker”, säger Maria de la Croix.

Exakt hur framtiden blir för affären och Wheelys är oklart men Maria de la Croix menar att systemet enkelt kan användas till annat än mat.

“Vi har testat systemet i södra Sverige också. Att lansera i Shanghai är ett första steg. Vi får se lite vilka varor det här kan appliceras på men vi tror att det är så här framtidens butiker kommer att se ut”, säger hon.

Maria de la Croix vill inte avslöja hur mycket bolaget omsatte 2016 men i en prognos för helåret från i somras räknade bolaget med att omsätta 13 miljoner kronor och göra en rörelseförlust på drygt 3 miljoner kronor.

Läs mer