Digilär vill ha digitalt fokus i skolan – tar in kapital från Spiltan

Breakit - Digilär vill ha digitalt fokus i skolan – tar in kapital från Spiltan
Pressbilder: Digilär
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Digilär har specialiserat sig på digitala läromedel. I Sverige är marknaden ännu inte så stor, men i Danmark är över en tredjedel av alla läromedel digitala. Nu har riskkapitalbolaget Spiltan upptäckt företaget och investerar miljoner i Digilär.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Stellan Wigh är grundare av svenska Digilär. Han berättar att Spiltans investering på närmare 10 miljoner i samband med Digilärs nyemission gör det möjligt för Digilär att skapa fler läromedel och förbättra kvaliteten på de som redan finns.

“Vi har en investeringsplan. Vi ska ha fler programmerare och hitta en ny programmeringskod till våra program så att fler elever kan vara inne samtidigt. Vi vill också kunna göra film i större omfattning och starta nya projekt med nya författare”, säger Stellan Wigh.

Innan året är slut ska företaget ha 17 anställda och 40 olika författare som bidrar med innehållet. Omsättningen som förra året låg på drygt 5 miljoner kronor ska upp till 10 miljoner vid årets slut och sedan växa med 50 procent varje år.

“Vi startade 2006 och började satsa fullt ut 2011. Idag använder 60.000 elever våra läromedel, innan årsskiftet hoppas vi vara uppe i 100.000”, säger Stellan Wigh.

Att marknaden för digitala läromedel har potential tycker Stellan Wigh är självklart.

“Danmark pumpar in 500 miljoner kronor varje år i ett projekt som sätter digitalt först i allt från utbildningsministeriet till skolorna. Där är 35 procent av alla läromedel digitala. I Sverige ligger den siffran på fem procent”, säger Stellan Wigh.

I en tidigare intevju med Cristina Stenbeck och Lorenzo Grabau berättade Kinneviksledarna för Breakit att de ser digitala hjälpmedel för utbildning som en het och växande marknad. Bonnier gick nyligen in och köpte det danska digitala läromedelsförlaget Clio. Stellan Wigh tror att det är möjligt att de börjar satsa på den svenska marknaden så tidigt som nästa år, men han är inte orolig.

“Just nu är det bara vi och Gleerups förlag i Malmö som håller på med det här ordentligt. Det är klart att ju fler konkurrenter vi får, desto mer måste vi kunna hävda oss. Men samtidigt skapar det större intresse för digitala läromdel. Om vi har fem procent idag kan det bli 20 gånger så stort”, säger han.

För det kommer inte att hända av sig själv, det är Stellan Wigh övertygad om.

“Ingenting går av sig själv. Vi måste vara aktiva och skapa opinion så att folk förstår att det är digitala läromedel som är framtiden”, säger han.

Stellan Wight har själv undervisat i svenska och historia tidigare. Han har även varit rektor och säger att digitala läromedel är överlägsna den klassiska läroboken på många sätt.

“Det finns få läromedel som gör att eleven lätt fokuserar på läromedlet och dessutom reflekterar över det de läser. Internet är fullt av grejer, men det är inte anpassat för varje elevs förutsättningar", säger Stellan Wigh.

Han berättar att läraren kan använda ett digitalt läromedel rakt av, men också följa eleven, lämna kommentarer och lägga till egna frågor och text.

"Digitala program är också bra för att kunna individualisera undervisningen. Olika elever kan använda samma program på olika nivåer och läraren behöver bara sin dator för att ha tillgång till allt material”, säger Stellan Wigh.

Läs fler artiklar
LÄS MER