Svenska Pricepi vill bli ett “Google för e-handel” – har 250.000 aktiva användare

Breakit - Svenska Pricepi vill bli ett “Google för e-handel” – har 250.000 aktiva användare
Marc Sokes och Viktor Gällstrom på Pricepi. Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Pricepi vill köra över Prisjakt och Pricerunner och bli hela världens sökmotor inom nätshopping. Nu har bolaget nått milstolpen 250.000 användare i månaden och får in en ny delägare.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Webbtjänsten Pricepi fungerar som en sökmotor för varor på nätet. Användarna kan både söka efter specifika produkter från specifika leverantörer och generella sökningar som “tröja” eller “säng”. Därefter väljer man vilken produkt man vill ha och slussas vidare till e-handeln som erbjuder produkten.

Pricepi säger sig ha indexerat ungefär 250 miljoner produkter från e-handelssajter över hela världen.

Nu har bolaget fått fart på användarsiffrorna i Sverige. Enligt egen utsago har tjänsten idag 250.000 användare varje månad.

“Det är rätt häftigt. Den här mängden har vi nått genom organisk tillväxt. När användarna väl har hittat till oss en gång kommer 60-70 procent tillbaka direkt via URL:en (det vill säga, att de aktivt skriver in Pricepi i adressfältet i webbläsaren istället för att hitta sajten via exempelvis Google reds. anm.)”, säger Viktor Gällström.

Han och grundaren Marc Sokes träffades under inkubatorn Springfields acceleratorprogram förra våren. Då drev Viktor Gällström startupbolaget Friendo. Nu går han – via digitalbyrån Vntrs – in som delägare i Pricepi och får även en operativ roll i bolaget.

Hans uppdrag blir att kapitalisera på användarbasen man har samlat på sig.

“Vi omsätter några tiotusentals kronor i månaden redan nu genom att e-handlare betalar för användarna vi skickar vidare till dem. Det är den huvudsakliga intäktsmodellen nu. Sedan bygger vi en handlarportal där de själva kan gå in och betala för att hamna högre upp i söket. Lite som adwords för e-handel (adwords är googles annonssystem reds. anm.)”, säger Viktor Gällström.

Hittills har bolaget förmedlat e-handelsköp för totalt 20 miljoner kronor.

Uppdatering: I en tidigare version av texten kunde det uppfattas som att Viktor Gällström har investerat privat i Pricepi. Delägarskapet sker genom digitalbyrån Vntrs. Vi har förtydligat detta i texten ovan.

Läs fler artiklar
LÄS MER